(Edició commemorativa d'Estrella Polar)
Em costa una mica fer-me càrrec que "La
casa sota la sorra" ha complert cinquanta
anys! Em sembla que era ahir que em
documentava sobre piràmides, ciutats
dels
morts, faraons, Egipte i moltes coses més per
escriure la meva
primera novel·la, que també
va ser l'inici d'una
sèrie formada per nou títols.
(Del pròleg escrit per Joaquim Carbó)
Si anem als origens i comencem des del principi,
parlar de Joaquim Carbó és parlar també de Josep Vallverdú, de Sebastià
Sorribas, d’Emili Teixidor... és a dir, d’un grup reduït d’escriptors herois que
va tenir la gosadia d’escriure literatura per a joves en un moment en què
infants i joves pràcticament no tenien què llegir i en uns moments en els quals
fer això podia suposar tenir problemes amb la censura ja que una de les principals
característiques de l’època, recordem-ho, era la marginació flagrant i visceral
del català dins d’un règim dictatorial anomenat franquisme.
Si hagués de posar una data que marqués l’inici
d’allò que s’ha anomenat la "represa cultural" del país, aquesta data
seria l’any 1960, en què Josep Vallverdú publica la seva primera novel·la
juvenil El venedor de peixos i que ha
esdevingut el punt de partida i un referent imprescindible per abordar
l’evolució de la literatura catalana per a gent jove després de la figura
mítica de Folch i Torres.
Fou el mateix Vallverdú qui cinc anys més tard hi
va tornar amb una altra novel·la, Trampa
sota les aigües, guanyadora del primer premi Joaquim Ruyra. I un any més
tard, el 1966, fou quan Joaquim Carbó va decidir escriure la seva primera
novel·la juvenil, La casa sota la sorra,
a l'hora que Sebastià Sorribas s’estrenava també amb El zoo d’en Pitus. El 1967 l’Emili Teixidor publicava El soldat plantat i la cosa ja no va
tenir aturador.
Pel que fa a La casa sota la sorra és el mateix
Joaquim Carbó qui ens ho explica: ... tot
va començar l'any 1965, a
partir del moment que els diaris anaven plens de l'interès que tot el món va
mostrar perquè es construís la presa d'Assuan que hauria de controlar i retenir
el cabal del riu Nil que cada any, a l'estació de les pluges, creixia de manera
extraordinària, es desbordava, inundava i destruïa tot el que hi havia al seu
voltant.
(Una de les primeres vuitanta-vuit edicions)
Un cop definit el tema i els escenaris ja només li va
faltar crear els personatges, uns personatges que de seguida es van fer famosos
i van despertar un gran interès entre els lectors joves i no tant joves: d'una
banda, el dolent, el senyor Tic, personatge sinistre i amb pocs escrúpols que
pretenia fer-se l'amo de tot plegat, talment com si es tractés d'un pervers faraó.
Òbviament, ja només faltaven els dos personatges valents, decidits i capaços de
plantar-li cara i combatre'l perquè no se'n sortís. Aquests dos famosos personatges,
els amics Henry Balua i Pere Vidal, es van espavilar per fer front a aquell
tirà. Poc s'imaginaven, en aquell moment, que les trifulgues amb el senyor Ti
durarien uns quants anys i omplirien unes quantes novel·les més.
Els personatges d'aquesta sèrie m'han
proporcionat moltes satisfaccions. A més
d'haver aconseguit molts i molts milers de
lectors, se n'han fet dues versions teatrals.
L'última al TNC de Barcelona, esplèndida, a
càrrec del grup Ergos Teatre, que n'ha fet una
autèntica creació. (Joaquim Carbó al
"Pròleg").
La casa sota la sorra, un clàssic per a tots
els públics
La casa sota
la sorra ha esdevingut un clàssic perquè continua sent llegida
després de cinquanta anys d'haver-se publicat i després de vuitanta-vuit
edicions, una xifra mai imaginada en la literatura infantil i juvenil. Això fa
que molts lectors es preguntin -o s'han preguntat, ja- quins són els
ingredients perquè una novel·la aguanti tants anys i sigui llegida per unes
quantes generacions posteriors tenint en compte com han canviat amb poc temps
els hàbits lectors i culturals dels joves.
Si analitzem la narrativa de Joaquim Carbó descobrirem de
seguida una sèrie d'elements molt constants que permeten no sols que ens
enfrontem amb una narrativa estimulant i atractiva per a lectors de tots els
nivells i edats sinó que, a més, constatarem que el pas del temps no la devalua
i que, com passa amb el bon vi, fins i tot augmenta de grau i manté una
qualitat literària de nivell. Entre els ingredients més habituals en moltes de
les novel·les juvenils de Carbó, podem trobar, sense cap ordre de preferència:
1. La utilització d'un llenguatge precís, descriptiu,
carregat de frases fetes, amb jocs de paraules... tot plegat fa que, de cara
als mestres, Carbó sigui una mina sobretot pel que fa a recursos lúdics a les
classes de llengua.
2. Una relació de personatges emprenedors, actius,
expeditius, carregats de valors, de bonhomia, inquiets, valents, solidaris...
alguns d'ells amb capacitat suficient perquè el lector s'hi senti identificat.
3. Un Carbó com a cronista de la quotidianitat, que sap
descriure la realitat dels humans amb precisió i exactitud. Qualsevol lector
pot sentir-se al·ludit en qualsevol moment i en qualsevol escena.
4. Un Carbó que va de l'humor més genuí a la ironia més
mordaç i a la crítica més contundent. Qualsevol fet o conducta humana és
analitzada amb detall i precisió.
5. Una presència inexorable de missatges positius de tota
mena que sovint van acompanyats d'un component educatiu palpable amb l'objectiu
de provocar canvis en el lector.
5. Una sensibilitat per la cultura, pels llibres, pel
coneixement... amb referències a autors catalans, a obres literàries, a fets
històrics.
6. Una sensibilitat, també, per determinats problemes
socials i sociopolítics. També l'ecologia
i la defensa de la natura són conceptes elementals i prioritaris en l'obra de
Carbó i, molt especialment, la sensibilitat pels animals.
7. En general, una sensibilitat per les coses senzilles i naturals...
qualsevol cosa menuda o qualsevol petit fet pot ser elevat a dimensions de gesta
que centri l'atenció dels lectors.
8. Una gran capacitat d'observació: a Carbó no se li
escapa cqp detall, cap actitud, cap oportunitat per descriure allò que veu i
allò que sent.
10. La complicitat amb el lector, les ganes de fer-li
l'ullet de tant en tant, d'atrapar-lo i fer-se'l seu des de l'inici, així com
l'interès per arrencar-li un somriure amb la màxima naturalitat.
11. Un doll inesgotable d'inventiva, que mostra una enorme
capacitat de fabulació, el converteixen en un gran comunicador.
(Joaquim Carbó)
Joaquim Carbó (Caldes de
Malavella, 1932) és un volcà en constant activitat. I no exagero. Treballador
apassionat i un conversador incansable disposat sempre a servir tothom. Afable,
delicat i senzill. Darrera el doll inesgotable d'idees -un escriptor sense idees ja pot llançar el barret al foc, com diu
ell mateix- i darrera de tots els seus personatges podem trobar sempre un
esqueix del propi autor: quan faig una
novel·la per a nois i noies –diu-
m'ho passo molt bé perquè m'hi vinculo jo; revisc el cinema que m'havia
empassat els dissabtes a la tarda i també tots els llibres d'aventures que
havia llegit.
Una edició commemorativa amb tres novel·les en una
El volum que presento avui, publicat per edicions Estrella Polar, a més de La casa sota la sorra
conté també dues importants novel·les més de la mateixa sèrie de les "cases":
Els bruixots de Kibor i La casa sobre les mines. Si la primera
celebra el seu cinquantè aniversari, Els
bruixots de Kibor en farà trenta-cinc
i La casa sobre les mines, més
recent, és de l'any 1998 i enguany en farà divuit. La sèrie, formada per nou volums,
es va tancar l'any 2008 amb L'última casa,
una emotiva novel·la que posava fi a aquesta inesgotable reguitzell
d'aventures. Fou Guadalupe Ortiz, crítica literària, qui, davant la magnitud de
la sèrie, va qualificar Joaquim Carbó de "mestre d'obres".
I no solament de "mestre d'obres". Carbó ha
estat llargament qualificat de "cronista incansable", de "narrador
inesgotable", de "referent fonamental"... i molts més
qualificatius en la seva llarga i sòlida trajectòria que l'ha projectat com a punt
de referència per a molts dels escriptors que ha anat donant el nostre país. A
vegades, fins i tot, sense el reconeixement que es mereix qui ha estat tan
fidel als seus lectors i ha treballat incansablement per oferir-los el millor
producte que els pot oferir un escriptor. És l'homenatge col·lectiu que no
acaba d'arribar mai i que molts hem estat reclamant durant molt de temps -i
seguirem reclamant- per aquests referents i creadors de llengua tan nostres com
són Vallverdú, Sorribas, Teixidor... i, és clar, Joaquim Carbó.
Josep Maria Aloy
És un plaer i un honor enganxar aquest elogiós comentari d'un especialista en Literatura Infantil i Juvenil com és en Jaume Centelles.
ResponEliminaMoltes gràcies, Jaume!
"Moltes gràcies Josep Maria per aquestes paraules tan sentides sobre un dels nostres referents més estimats. Els qui som seguidors d’en Carbó les compartim plenament. Només ens falta veure “la casa sota la sorra” al cinema i la nostra felicitat serà completa…. Potser l’Spielberg s’anima…
T’adjunto una conversa que vaig mantenir amb ell i en Sorribes als locals de la revista GUIX que crec que et pot agradar de llegir. Corria l’any 2006.
Una abraçada forta, Company!"
Aprofito per felicitat les reedicions dels poemaris de la Joana Raspall que amb tan de gust ha publicat Nandibú amb el teu mestratge.
Jaume Centelles