Aquest llibre, els
responsables del qual són els mestres Jordi de Manuel i Paz Montserrat, publicat
per Cossetània Edicions és un recull de 100 situacions extraordinàries a l'aula,
tal com diu el seu títol, cent situacions que abasten des de l'educació
infantil fins a la universitat.
De fet,
qualsevol professional de l'educació podria haver recollit al llarg de la seva
carrera, en el món de l'ensenyament, un bon grapat de records, escenes o
situacions diverses i de tots colors i gustos capaços de fer reviure moments
molt precisos de la quotidianitat escolar, molts d'ells susceptibles de generar
emocions i alguns somriures difícils ja d'oblidar per la seva profunda
humanitat i vitalitat.
Tal com
es pot llegir a la contraportada, aquest recull narratiu de
cent situacions, des de l'educació infantil fins a la universitat, ens pot fer
reviure el passat com a estudiants o el present com a professionals de
l'educació. Les narracions -basades en vivències reals- transiten per tot un
ventall d'emocions: de l'insòlit a la tendresa, de la duresa a l'humor. Les
veus narratives són diverses: estudiants, professorat, pares i mares. En
qualsevol cas, el llibre pretén ser un petit homenatge a la feina, sovint
silent i poc agraïda, de mestres i professors.
Una gran diversitat d'anècdotes
Des de la primera narració o situació, ben còmica
per cert, sobre "El racó de pensar", el lector anirà vivint cada
situació com si s'esdevingués al seu davant mateix. Així serà testimoni, per
exemple, de com s'ho fa el Juanico (El Juanico i les colònies) per pagar les cinc-centes
pessetes de les colònies i continuant per la contundència de la nena de P5
(Colors) d'afirmar que les muntanes dels Ports de Beseit són de color blau,
malgrat el qüestionament de la mestra... i així fins al centenar d'experiències
de tota mena.
El que queda clar és que l'escola, l'institut i la
universitat són una font inesgotable de reaccions, de mirades, d'afectes i,
sobretot, d'intenses relacions personals que omplirien uns quants llibres com
aquest. L'escola és un escenari immens per on transiten molts personatges
capaços de protagonitzar les escenes més imprevisibles i insòlites en les que,
a vegades, la realitat és més potent que la ficció. Per exemple el cas, ben
surrealista, per cert, de les orelles
del Carlos (Què és el vent?) o el fet que per un sol detall ple de sensibilitat
per part de la mestra, uns pares escullin escola (Els anys fantàstics)... o la
demostració que alguns alumnes són més savis del que a vegades ens pensem... i
si no només cal llegir el desig de la Marian (Desig).
Hi ha situacions realment extraordinàries. Tan
extraordinàries com commovedores. És el cas dels tres germanets que perden la
seva mare en un accident (Estimar-los) o bé el cas de la Gabriela (Àngel).
Contràriament, no hi falten situacions ben còmiques com "El numeret"
de l'Artur o el comentari titulat "Molt malament" o bé "Botànica
per a enamorats". Còmica i molt ingènua és la resposta de la Mariona de
quatre anys (Quadrúpede). Hi ha sortides dels nens ben sorprenents com la d'aquella
nena que no sabia que les vaques eren més grosses que les gallines...
A "L'examen prohibit (d'ensenyar)" podem
llegir la carta que un estudiant de batxillerat escriu al seu professor a
l'hora de l'examen de matemàtiques on li explica quin concepte té de
l'ensenyament i com està ell de decebut després d'anys d'intentar estudiar
coses sense sentit... Per reflexionar-hi!
La feina del mestre és complexa, no sempre fàcil,
però gratificant quan t'hi apassiones. No vull dir que no tingui els seus
riscos. Ho expressa molt bé un dels molts comentaristes del llibre quan parla de la incòmoda sensació de caminar sobre una
capa de gel... Potser per això és una professió tan atractiva! En aquest
sentit és significativa la mentida que un professor es veu forçat a dir per no
fer públiques algunes intimitats d'una família (La primera mentida).
Però estic segur que les situacions més atractives
són les que descriuen de què són capaços els alumnes des de ben petits petits (L'apuntadora),
i la naturalitat amb què poden arribar a abordar allò que de més gran serà un
possible tabú o una perversió... (Curiositat genuïna). I com són capaços
d'aprofitar, de disfrutar i de treure partit de qualsevol imprevist (El gos i
la metàfora).
Tot i ser un recull de seqüències que deixen un molt
bon regust de boca i un camí obert a la reflexió i al debat, no es fan
concessions i si cal denunciar situacions poc ortodoxes, tant si vénen del
sector del professorat com si vénen dels alumnes, es posen en evidència. Però
ningú en surt malparat de manera contundent. No és aquest, és clar, l'objectiu
del llibre. Només he trobat una excepció clara: quan es critica la manera
d'actuar del representant de l'administració (El mètode científic) que ja
comença per arribar tard a la reunió i continua per utilitzar paraules que diuen ben poc, les esgota i fa
que donin voltes pel seu paladar com si fossin caramels..."
No cal dir que el llenguatge de les diverses
situacions és molt cuidat i alhora planer. Les descripcions són ben elaborades
com la que descriu així els nois i noies: ... uns adolescents que tot sovint et feien perdre la calma, però que
convertien cada dia de treball en un repte professional i personal. (Keep
Calm)
També, contràriament a "Minusvalidesa
tecnològica" un mestre es demana com els deuen veure els alumnes. I, certament,
no queden del tot ben parats sobretot en el camp de les noves tecnologies. I és
que molts alumnes fracassats poden ser i són la crossa que necessiten alguns profes, la crossa que resol la seva
minusvalidesa tecnològica.
L'últim capítol, el que fa el número 100, és un
poema de Ramon Minoves, escriptor i professor bregat, que hi col.labora amb un
poema sobre la vida d'un ensenyant d'institut. Un poema que descriu el
privilegi d'estar a l'ensenyament. Un bonic final per a una professió sovint
molt poc reconeguda i potser massa criticada des de tots els àmbits. Esperem
que aquest recull de vivències i situacions ens obligui a tots plegats a
reflexionar una mica sobre una professió tan cabdal dins la nostra imperfecta i
complexa societat.
Així
doncs, més enllà del goig i del lament,
se
sent el privilegi d'estar a l'ensenyament.
I
si us plau, vet-ho aquí, no em tingueu per bergant
per
dir-vos que m'agrada l'ofici d'ensenyant!
(Ramon
Minoves)
(Fragment
del poema "Ensenyant", que tanca el llibre)
Josep Maria Aloy
És un luxe haver participat en aquest projecte. Gràcies per fer-lo possible!
ResponEliminaMoltes gràcies, Josep Maria ( tot i que no et conec), per aquesta ressenya tan sentida i tan "llegida".
ResponEliminaPaz Monserrat