dilluns, 12 de gener del 2015

Joan Barril va deixar una novel.la juvenil brillant

(Portada de la Primera edició)

Quan es compleix un mes just de la mort del periodista i escriptor Joan Barril, aquest bloc vol retre-li un homenatge dolgut però alhora fervorós recomanant la lectura de la seva excel.lent novel.la juvenil Tots els ports es diuen Helena, publicada per l'Editorial Empúries l'any 1999 i guanyadora del Premi Ramon Muntaner de literatura per a joves.

"Mentre només som nens ens agrada
 somiar amb aventures impossibles."
(Joan Barril)

       Guillem, un noi de dotze anys, viu davant d'un canal tranquil a Bruges, a casa d'en Pier, el nòvio de sa mare, un homenàs de poques paraules que es dedica al transport fluvial i amb qui emprendrà un viatge al cor d'Europa, de Rotterdam al Mar Negre. Aquesta novel.la de Joan Barril descriu el naixement de l'amor, el despertar dels sentits, la quimera de l'heroïsme i la música com a gran cohesionadora de tots els paisatges de l'ànima. I tot plegat descrit com només l'escriptor Joan Barril sabia fer-ho.

Els tres protagonistes, doncs, emprendran un viatge de dos mesos, un per anar i un per tornar, un viatge amb gavarra a través dels rius i dels canals. Cinc mil quilòmetres d'aigua, amb sortida de Rotterdam i amb destinació al Mar Negre. Un vaixell carregat de pianos que s'hauran d'anar descarregant a diversos destinataris. Una nit el noi enganxa in fraganti una noia menjant d'amagat un iogurt de la nevera. La noia, d'uns quinze anys, es diu Helena i no va amb males intencions. Fa una setmana que viatja amb ells sense que ells ho sapiguessin. És una romanesa que treballava en un circ. La guerra entre croats i serbis va fer fracassar el circ i el personal es va dispersar... La noia, que aleshores tenia deu anys, va sentir els trets que mataven els seus pares... uns soldats la van recollir però ella es va escapar. Sabia que aquesta barcassa repartia pianos i anava cap a Rumania... El viatge, doncs, es convertia en una aventura i tenir un secret és com viure dues vegades i la presència de l'Helena havia de ser un secret...

I no puc explicar més per no desvetllar abans d'hora ni l'evolució d'una aventura tendra i amorosa ni el desenllaç d'un seguit d'incidències i esdeveniments bèl.lics que arrossegaran els lectors a viure amb apassionament una trajectòria vital molt personal de la parella protagonista i alhora una relació de fets històrics d'una Europa complexa, difícil i amb ganes de créixer i fer-se gran malgrat que sigui a còpia de rebre les patacades dels uns i de les altres.

L'Helena és com una ona. A vegades és neta
i joganera com una cascada.
D'altres és mansa i tendra com el mar
de les platges nocturnes...


Una novel.la atractiva i suggerent

La novel.la té una sèrie d'ingredients que la fan molt atractiva, cosa que no sorprendrà gens als lectors de Joan Barril acostumats a la seva prosa i a la seva manera de ser i de pensar. Un dels principals ingredients és el llenguatge precís, descriptiu i creatiu que ofereix descripcions com ara aquesta: ... Dalt d'una barca el pèl calent d'un gos té tacte de llençol de seda, de carta d'amic, de mapamundi dels sentiments..., o com la descripció de l'Helena: ... L'Helena és com una ona. A vegades és neta i joganera com una cascada. D'altres és mansa i tendra com el mar de les platges nocturnes... I té aquesta mirada d'armaris oberts que dóna confiança a tots aquells amb qui parla...

Un pilot de referències musicals

La ironia i la reflexió són constants al llarg de la novel.la, així com les referències culturals i històriques dels diversos països i ciutats d'Europa. Però un dels ingredients més interessants de l'obra són les referències musicals ja que un dels principals objectius del viatge fluvial i dels protagonistes és la distribució d'uns pianos a diferents destinataris. En aquest sentit doncs, Barril aprofita l'oportunitat que li dóna aquesta feina per aportar algunes excel.lents referències musicals al lector: des d'un clavicèmbal de fusta de cirerer del segle XVII per tocar una pavana de Couperin, passant per un concert commemoratiu a la memòria de George Philipp Telemann o bé per la interpretació del "Clar de Lluna" de Beethoven, i acabant per descarregar un clavicèmbal als Wiener Singerknaben, o sigui, als famosíssims Petits Cantaires de Viena.

... Créixer deu voler dir explorar i acceptar
 la vida tal com l'anem descobrint,
fent-li preguntes amb la mateixa naturalitat
amb què la vida ens dóna respostes.

La sensibilitat del mestre omple totes les pàgines del llibre

I no sols la sensibilitat de l'autor sinó també els petits detalls, fruit d'una extraordinària observació, omplenen la novel.la. I també les lliçons de vida, sempre tan abundoses en l'obra de Barril, en l'obra escrita i en l'obra radiofònica. Pensaments plens de vida amb un humor sempre present. Un botó de mostra: ...créixer és no negar-se a buscar (54) ...Créixer deu voler dir explorar i acceptar la vida tal com l'anem descobrint, fent-li preguntes amb la mateixa naturalitat amb què la vida ens dóna respostes. (54). Les persones que coneguis per Internet no t'han de privar conèixer persones de veritat. (55) ...L'electrònica ens excita la curiositat però és a la sobretaula allà on la curiositat queda satisfeta. (59) ...Elprimer acte de fer-se grans no és agafar una cosa, sinó saber abandonar-la per agafar-ne una altra de millor. (79) ...Mentre només som nens ens agrada somiar amb aventures impossibles. Però fer-se gran comença a ser una realitat quan sabem que de totes les aventures que imaginem n'hi ha algunes que ja no són completament impossibles. (119) ...Riure és dir al món que estem a favor. ¿A favor de què? A favor d'estar vius, a favor de la gent que tenim a la vora i de la gent que coneixerem demà. Quan la gent riu, la vida és més possible. Quan algú sap riure's d'ell mateix, senyal que és algú de qui ens podem fiar, perquè és algú que no té por de les seves mancances. I quan no hi ha por tampoc no hi ha motius per fer mal als altres. (128).
L'electrònica ens excita la curiositat
però és a la sobretaula allà
on la curiositat queda satisfeta.
Una novel.la sobre Europa

Tots els ports es diuen Helena és també una novel.la sobre Europa: l'Europa física, amb les seves ciutats, rius i canals i l'Europa política i social, l'Europa de les guerres, de la política i de les discussions: Els paisatges de la pau es perden en un minut, però els paisatges de la guerra costen molt de ser esborrats... S'ha encès el llum d'una finestra i s'ha sentit un nen petit que plorava. La pau és l'estat que ens permet somriure quan sentim el plor d'un nen. Les descripcions de les principals ciutats per on transcorre el viatge fluvial conformen un petit mosaic d'imatges bellíssimes: ...Viena deu ser la ciutat que fa olor de panet acabat de sortir del forn. (117). ...Budapest és una ciutat que no existiria si no fos pels ponts que uneixen Buda amb Pest. (136)...Bucarest és considerada el París dels Balcans, però difícilment pot ser la ciutat de la llum. (177)

Una novel.la completa i diversa

No hi ha un sol tema propi dels humans que no estigui contemplat en aquesta història. Així doncs, des de referències culturals -...La cultura és allò que queda després d'haver après una mica de tot i després d'haver-nos rigut de tot una mica. Referències a Hitler i al nazisme... Em pregunto: ¿com s'arriba a ser nazi? ¿Quina estranya fascinació pels uniformes fa que cada dia siguin més? ¿Com es pot viure en la convicció que els bons són uns i els menyspreables els altres? Referències a les religions, a l'existència de Déu i del paradís: ...Per què s'ha d'esperar tota una vida de renúncies i d'angúnies a canvi d'un paradís del qual ningú no n'ha tornat?  I, és clar, referències a la mort: ... els cementiris, doncs, no són un magatzem de cadàvers sinó un pas fronterer entre dos mons. I si s'ha d'anar a recordar els morts, no hi fa res que els seus ossos no siguin els ossos que busquem, perquè no busquem ossos sinó que ens busquem a nosaltres mateixos. ...Dels morts no ens estimem els seus ossos sinó el rastre de les seves carícies. I aquest no és a la terra sinó que queda a la memòria de la pell...

Tots els ports es diuen Helena és una excel.lent novel.la de creixement i de valors molt positius on podem trobar la filosofia i el pensament d'un home savi, culte i admirable que no ens ha donat prou temps per a felicitar-lo per la força de les seves idees perquè ens ha deixat abans d'hora. La seva prosa ens el recordarà sempre.

...Dels morts no ens estimem els seus ossos
sinó el rastre de les seves carícies.
I aquest no és a la terra sinó que
queda a la memòria de la pell...

Descansa en pau, Joan!

Josep Maria Aloy

1 comentari:

  1. Gràcies, Josep M per aquest excel·lent comentari -com sempre- de la novel·la de Joan Barril. La vaig llegir fa molts anys i llavors em va deixar un regust amable, culte i reflexiu que he recuperat en llegir la teva ressenya. Sens dubte una novel·la per fer llegir als nostres adolescents. I a tots aquells que estimem el plaer d'un text ple de poesia i sensibilitat.

    ResponElimina