...quan les paraules es glacen, les imatges
valen molt més que mil tristes paraules...
En una visita que fan en Lluc i la Rita, junt amb el
seu pare, al Mercat dels Encants, el noi es queda palplantat davant d'una foto
antiga que hi ha en una parada. Té la sensació que no és la primera vegada que la
veu, però no recorda ni quan, ni on. I allò que comença essent una investigació
detectivesca anirà agafant el caire d'una recuperació de la memòria històrica,
un tema de molta actualitat en el camp literari de petits i de no tan petits.
"Les enigmàtiques fotos del senyor
Clarissa", de l'escriptor i bibliotecari Pep Molist, editat per
Animallibres i il·lustrat per Núria Feijóo, és la història de dos germans molt
joves que, encuriosits per aquella foto, se senten motivats per esbrinar qui
era aquell fotògraf famós capaç de transmetre sentiments profunds com la por i
l'angoixa a través de les seves fotos però que ja ningú no coneix i, per tant,
mai se li haurà retut cap homenatge ni a la seva persona ni a la seva obra.
La guerra va estroncar la vàlua i l'entusiasme
fora mida
d'aquest home i gairebé en va esborrar el rastre.
Diuen que la por aguditza els sentits de les
persones.
("Nena al bosc", la foto que dona origen a aquesta història)
El naixement d'una història a partir d'una
fotografia
Tal com explica l'autor a la introducció del llibre,
aquesta història neix de l'observació real i atenta de les fotografies de
l'exposició "Antoni Arissa". L'ombra i el fotògraf. 1922-1936 (Centre
de Cultura Contemporània de Barcelona, del 14 de novembre de 2014 al 12 d'abril
de 2015). Està elaborada a partir d'aquestes mateixes instantànies i de les
poques dades que es poden trobar sobre la vida del fotògraf. Aquest és el punt
inicial, però -segons l'autor- gairebé tot el que hi apareix és inventat.
No és la primera vegada que Pep Molist escriu un
relat a partir d'una imatge que l'ha emocionat o l'ha colpit. Això mateix li va
passar en una excel·lent novel·la que vaig comentar en aquest mateix bloc, titulada
"El petó de Lili Marleen", (veure'n més informació aquí). I no són pas
pocs els escriptors que han escrit a partir d'una imatge, d'un objecte o d'una
emoció que han rebut en un moment determinat de la seva vida i que els ha
deixat un inoblidable record o una forta impressió. Una experiència com
aquesta, sovint és el detonant que els aboca a posar-la negre sobre blanc tot generant
una història atractiva que haurà passat abans, és clar, pel filtre de l'experiència
del propi autor i per tant pot tenir més assegurada la possibilitat de ser
compartida pel fet de ser una vivència o una experiència real. En aquests casos
la complicitat del lector és evident i gratificant.
Una literatura sobre valors
La majoria d'escriptors saben, i Pep Molist és un
d'ells, que un relat s'escriu sobretot per ser disfrutat i per emocionar el lector.
Però si alhora el relat pot commoure'l a base de presentar-li uns personatges
positius que es dediquen a dur a terme accions que mostren un cert compromís
social o comunitari, és quan la literatura mostra la seva cara més solidària i
més generosa.
A "Les enigmàtiques fotos del senyor
Clarissa" tenim un exemple d'aquesta modalitat literària: dos germans, en
Lluc i la Rita, a partir de la visió d'una fotografia que els genera una sèrie
d'emocions com la por o la intriga, es disposen a investigar qui és l'autor de
les fotografies... Sense adonar-se'n massa es van introduint en el camp de la
recuperació de la memòria històrica i acaben per esbrinar allò que es
proposaven esbrinar. El
fet que els protagonistes siguin dos germans que s'estimulen mútuament,
accelera i augmenta les ganes d'arribar a bon port en un desenllaç optimista,
sense complicacions i embolcallat de l'emoció que s'ha anat generant durant tot
el relat.
El ritme
es manté sostingut i sense pausa durant els fets i permet al lector anar
assaborint les etapes diverses de la recerca començant per la por dels
protagonistes, passant per l'esforç i la fermesa de les seves accions i acabant
per una petita victòria al final que els omple de satisfacció i que els permet
valorar la importància de l'esmentada recuperació.
Vull
destacar, especialment, el tractament que l'autor fa de la guerra civil i les
seves nefastes conseqüències, entre les quals l'oblit que determinades persones
van patir sense que mai hagi estat possible retre'ls un homenatge o un
reconeixement com cal. La història difon un conjunt de valors, com deia, que
s'encomanen fàcilment als lectors, a partir ja del deu anys, i que els
despertarà en determinats moments l'interès per identificar-se amb els
protagonistes, cosa ben natural en el camp de la literatura i de les històries
ben explicades com aquesta.
Josep
Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada