(Avui recupero un article divertit que vaig escriure i publicar a la revista "Faristol", n. 40, el juny del 2001)
N’hi ha de molt llargs. D’altres són
curtíssims. Bastants, escrits amb gràcia. Alguns volen ser pedagógics o
alliçonadors. Molts intenten ser suggerents i seductors. No tots ho
aconsegueixen... Són, però, la porta d’entrada de qualsevol història. Un crit,
un prec, un estímul que els escriptors s’inventen per a cridar l’atenció del
lector. Un passeig pel reguitzell de títols de literatura infantil i juvenil
pot ser un bon exercici per fer petites elucubracions, desenfadades i sense
ànim de treure’n conclusions trascendentals. Un joc, en definitiva, amb ganes,
això sí, de cridar una mica l’atenció cap a una de les tasques, a vegades
difícil i feixuga, que té qualsevol escriptor: cercar un títol per a la seva
novel.la o per al seu conte.
Quin
és el títol més llarg? I el més curt? I el més seductor? El més original? El
més escandalós?... No ens precipitem... Hi ha respostes per a tots els gustos i
colors. Fins i tot us avanço que a alguns escriptors els coneixereu pels seus
títols. I, si no, ja m’ho direu. Però anem a pams. Revisats més de cinc mil
títols, us puc ben assegurar que treure’n alguna conclusió és gairebé Un
assumpte de micos (Susan Saunders) i tot plegat pot tenir un Final
d’infart (Josep Gòrriz) i quedar-nos tots A les fosques (Teresa
Duran). Parlant de micos: pels títols de literatura infantil i juvenil –no és
estrany- hi desfilen pràcticament tots els animals del món. Gats i gossos al
davant, però també alguns de no tan habituals i sovint en situacions ben insòlites
com Una
balena a la banyera (Miquel Calatayud) o Un cocodril amb gana
(David Paloma). A vegades formant les parelles més estrambòtiques: L’elefant
i la cuca de llum (Mitus Stampa) o El
Floquet de neu i la seva puça blava (Dolors Alibés) fins a extrems més
esperpèntics com el de l’Aranya
peluda busca aranyot pelut (Elena O’Callaghan).
Igual
que els animals, els nombres hi són molt ben representats, dels més senzills
als més embolicats. Així tenim les 77 histèries (Miquel Obiols) o Guillem
i els 800.000 pastissets (Vicent Pardo), acabant per 111.111
idees per a escriure 111.111.111 contes (també de Vicent Pardo).
Alguns fins i tot es descompten: Jo, més dues... fan cinc! (M. Lluïsa
Solà). Hi ha també qui no en vol, de nombres, Ni un, ni dos, ni tres (Dolors
Garcia Cornellà).
Hi
ha gracioses onomatopeies: Atxim! (Quentin Blake), Brrrrgg!
(Jaume Escala), Bzzz... (Gabriela Rubio). Hi ha títols divertits: Dos
idiotes que seuen cada un al seu barril (Ruth Rocha), Cop d’escombra al rei Cogombre
(Christine Nostlinger) i especialment còmic: Botapins ha perdut els calcetins
(Empar Roca). Alguns formen jocs de paraules: Caus i cacaus
(Montserrat Bosch), Guillermina Tarongina (David Oakden), El boli va de bòlit (Rosa
M. Sánchez) o Fredoroses, fregitel.les i frigorífics (Margaret Mahy). N’hi ha
que estan fets amb enginy: Agu Trot (Roald Dahl), Tatrebill
en contes uns (Miquel Obiols). També amb ritme i musicalitat: Cantata
del mussol en sol (Miquel Desclot), L’aventura perillosa d’una
vocal
presumtuosa (Angelina Gatell), Rata Robinata, pèls de tomata
(Estrella Ramon).
La
literatura infantil i juvenil –faltaria més!- és un camp molt apropiat també
per a la moralitat, l’acció pedagògica, la formació de la personalitat del
lector, encara jove. I els títols no se n’escapen, ni de bon tros. Tenim d’una
banda els imperatius, els exhortatius, els punitius i altres «ius» per l’estil:
Això
no es fa (Jeanne Ashbé), Fot el camp, patata! (Ann Ladiges), No
n’encertes ni una! (Elena O’Callaghan), No surtis amb estranys
(Josep Gòrriz) acabant pel descriptiu Ramonet, ves-te’n a... (Lluís Farré)
i el contundent Vols una cleca ben donada? (Maite
Carranza). D’altres van més enllà en les seves intencions
educativo-paternalistes: Aprenguem a conviure (Elisabet
Ballart), De l’embolic, treu-ne profit (Elena O’Callaghan), Eva,
ja tens quinze anys i... (Manuel Valls) i L’important és que algú t’estimi
(Sophie Brandes).
Òbviament,
al costat d’aquestes actituds dels grans trobem les respostes més variades i
també contundents a l’estil de: D’això no en vull (Pep Tort), Me’n
vaig de casa (Pasqual Alapont), No vull anar a l’escola (Carlos
Cano), No hi ha dret! (Susie Morgenstern). Un dels títols més
paradigmàtics: Ostres tu, quin cacau! (Maite Carranza) i un dels més
seductors: Només sóc una nena, sabeu? (Andreu Martin).
Hi
ha títols ben trobats: Coll de carabassa, boca de serpent
(Carme Alcoverro), Com la terra vol la pluja (Xavier Hernández), He
tornat per ensenyar-te que podia volar (Robin Klein) o bé Núvols de menta, troncs de
maduixes (Pere Pons). Alguns són poètics: Els rius dormen als núvols
(Gabriel Janer Manila), La petita onada que tenia mal de mar
(Renand). Contràriament, hi ha una sèrie de títols més o menys escatològics i
un pèl impúdics: Contrasenya CUL (Dolors Alibés), El monstre dels pets
(Joan Armangué). També hi ha títols de la sèrie Embolica que fa fort (M.
Àngels Bogunyà). Dins d’aquesta categoria, són destacables: Confidències
reciclades d’una lluitadora ecologista (Steve Barlow), Crònica
arrauxada d’un esperpèntic congrés (Oriol Vergés) i Robots
rovellats i oncles eixelebrats (Margaret Mahy).
En
els títols de literatura infantil i juvenil hi podem trobar de tot. Des de les
més variades Bestieses i animalades (Elena O’Callaghan) descrites Sense
embuts (Andrew Mathews) fins a les Històries de debò (Lluís Busquets),
com la de La lluna vol un fill (Dolors Alibés) o la de les Fantasies
auxiliars administratives
(Pep Albanell), tant si són protagonitzades per L’home dels gats (Josep
Vallverdú) o L’home que es va aturar davant de casa (Joaquim Carbó) com si
són protagonitzades per La dona de ferro (Ted Hughes) o La
dama blanca (Rosa M. Colom). A
la literatura per a joves hi trobarem Contes de la vera veritat (Rudyard
Kipling) i Veritats a mitges (Andreu Martin), Amors a primera vista
(Joaquim Carbó) i Un amor ben arrelat (Jaume Cela) i, sobretot, Molta
birra i carn picada (Klaus-Peter Wolf). És a dir, una enorme varietat
d’ Homes,
bèsties i facècies (Josep Vallverdú).
Hi
ha títols curts: Sí (Josse Goffin) i títols llargs: La novel.la sobre en Merkel
Hanssen, la Donna Winter
i la gran fugida (Tormod Haugen).. Hi ha preguntes indiscretes: Però
tu... no eres mort? (Pere Morey) i respostes “ad hoc”: I un
be negre amb potes rosses! (Elena O’Callaghan). Hi ha descripcions dures
i pures: Fet un fàstic (Wolfgang Gabel). D’altres esdevenen Un
cas com un piano o
Una troballa sorprenent (tots
dos d’en Jaume Cela). Hi ha títols
alegres: Marsupial, no siguis animal! (Elena O’Callaghan) i d’altres de
més tristos: La nit que van plorar per mi (Xavier Hernández). Hi ha títols
estimulants: Massa tímid per lligar (Antònia Vicens) o amb un cert aire de
misteri: Quan de nit truquen a la porta (Xabier Docampo). Hi ha títols
màgics: Com si els dits m’haguessin tornat cuques de llum (Gabriel Janer
Manila) i, és clar, també algun de flagrant actualitat: www.avisalvador.tresor (Jordi Varela). Etcètera,
etcètera (Jordi Folk). I és que sempre tenim algun títol A la
punta de llengua (Miquel Desclot).
Els títols
normalment aporten elements per definir, encara que sigui molt per sobre, el
tarannà de l’obra i també el tarannà de l’autor. Deia en començar que a alguns
autors se’ls pot conèixer pels títols que utilitzen. Però Això ja és una altra història (Susan
E. Hinton) i ara el més prudent és callar: Xsst...! (Pep Albanell).
Petons (Alfonso Ruano) i Adéu (Lygia Bojunga Nunes).
Josep Maria Aloy
Josep Maria Aloy
Article publicat
a la revista "Faristol", 40 (juny, 2001)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada