El
dia que hom deixi de fer-se preguntes
ja
pot saber del cert que és mort.
(Nocturn de Sant Felip Neri)
(Nocturn de Sant Felip Neri)
Nocturn
de Sant Felip Neri (Editorial Meteora, 2013) és alhora un retrat crític i lúcid de la ciutat de Barcelona actual i
la seva història, una crònica punyent de la tragèdia dels Balcans i una
condemna absoluta a qualsevol mena de guerra, passada o per venir.
Sebastià Bennasar (Palma de Mallorca, 1976) presenta
una obra contundent i incòmoda, un text que és un crit enrabiat de lluita
davant les terribles dificultats que algunes persones han de superar
senzillament per continuar vivint.
L'escenari és una petita plaça de Barcelona on
conflueixen molts mons. D’una banda, el de la Clara Bertran, la darrera hereva d’una nissaga barcelonina, afectada per una
malaltia que li impedeix que li toqui la llum del sol i, a més, cega. De
l’altra un immigrant, en Franz Bogdanovic, violinista, ferit a la guerra de
Bòsnia. I en tercer lloc en Carles, un escriptor jove que serà el vincle d’unió
entre els dos personatges anteriors quan la Clara li encarrega que escrigui la història d’en
Franz.
El
meu violí sona diferent perquè té les cordes brutes
de
sang de Sarajevo i la fusta fa pudor
de
cadàver en putrefacció.
Per
això sona diferent
la meva música.
La novel.la va creixent en intensitat a mesura que
s'avança en la seva lectura. Intensitat i dramatisme. I també incomprensió i
sentiments de culpa. L'autor mostra una enorme sensibilitat en el tractament
dels personatges i en la seva capacitat de moure's per uns escenaris colpits
pel mal, per la manca de civisme, per l'excés de violència.
Atacar
la Biblioteca de Sarajevo era això, atemptar contra la nostra
memòria històrica, manifestar la seva voluntat de liquidar-nos
memòria històrica, manifestar la seva voluntat de liquidar-nos
del tot com a poble, de no deixar rastre de la
nostra
existència... No hi ha
res
més desolador que una
biblioteca
cremada...
La descripció de l'incendi de la biblioteca de Sarajevo,
el salvament d'uns quants llibres del seu interior en flames, l'ensorrament de
l'edifici on havia viscut sempre en Franz... no sols fan posar la pell de
gallina al lector sinó que li provoquen enormes incomoditats quan pensa fins on
pot arribar la irracionalitat d'uns éssers que fins aleshores es consideraven
racionals.
La novel.la manifesta una delicada atenció a tot
allò que es refereix al món cultural. L'autor sent una fascinació per la
música, per les lletres i per les arts en general. I una fascinació pels
llibres vells i les biblioteques. Moltes són les referències als escripotrs i a
les seves obres: des de Stevenson a Manuel de Pedrolo o Villalonga, a Borges i
García Lorca i una referència molt explícita a un altre llibre, el de Steven
Galloway, "El violomcel.lista de
Sarajevo" que -segons el protagonista Franz- és la clau de volta sobre
l'"Adagio d'Albinoni" que sempre toco quan estic massa trist. És una
novel.la que és la vida de Sarajevo i la tensió de Sarajevo en estat pur.
Però també són moltes les referències musicals com
ja és d'esperar, donada la professió del protagonista: un primer violinista de
l'Orquesta de Sarajevo que després de fugir de la seva ciutat en guerra ha de
malviure a la Barcelona més grisa i bruta i guanyar-se "quatre rals"
a la Plaça de Sant Felip Neri tocant el violí. Franz és un home que toca pels carrers de Barcelona perquè mentre polsa les
cordes del seu violí s'evadeix de tot, deixa de sentir el dolor de la seva
existència, Mentre toca, Sarajevo desapareix. Mentre toca, el món desapareix.
La
pitjor bala és la que duem tots els supervivents
del
setge de Sarajevo dins el cervell.
L'obra està escrita amb una molt bona qualitat
literària, amb un vocabulari contundent i amb una sensibilitat extrema. El
resultat és una novel.la intensa i colpidora amb un final desolador que
m'estalvio d'explicar. L'emotivitat ho omple tot i els sentiments de tots els
personatges es conjuren per moure el lector a sentir-se part integrant d'una història
dramàtica dominada per la guerra, el dolor i la barbàrie ... la guerra canvia totes les formes de relació
humana... amics íntims que es foten trets des de dos costats diferents del
carrer. Una guerra que va arruinar i marcar la història d'un país i la vida
de moltes persones, agredint escandalosament la seva identitat, moltes de les
quals, com el violinista Franz, van haver d'emigrar amb grans sentiments de
frustració i de culpabilitat...
Nocturn
de Sant Felip Neri és una novel.la que esgarrapa,
que deixa empremta en el lector. Llorenç Riber -un altre mallorquí- en el seu
excel.lent llibre La minyonia d’un infant orat (Editorial Moll, 1988), diu: Hi ha llibres que esqueixen l’ànima i la fecunden: fan allò que fa
l’arada: obren una ferida cruenta i en aquesta ferida cruenta hi deixen
l’estremiment vital d’una llavor! Doncs això: la novell.a de Sebastià
Bennasar és un d'aquests llibres.
I
si no tens llar no tens rostre,
no
tens història, no tens arrels...
Josep Maria Aloy
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina