"L'univers
lector adolescent", (Rosa Sensat, 2013) de la professora Mireia Manresa
(Bellvís, 1969) porta un subtítol: Dels
hàbits de lectura a la intervenció educativa. El llibre proposa una
aproximació a les pràctiques lectores juvenils: què llegeixen els adolescents?
amb quina freqüència ho fan? quina és la seva experiència de lectura? quins són
els factors que influeixen en el seu contacte amb la literatura?
El llibre pretén, en
definitiva, proposar a docents i mediadors línies d'actuació i estratègies
efectives de foment de la lectura literària.
L'univers lector adolescent, intenta donar resposta a tota una
sèrie d'interrogants que no són fàcils de respondre: Quins llibres i quants
llibres llegeixen els adolescents de secundària? Quins els agraden i per què? Quina
valoració fan ells de tot el que llegeixen? Quin és el resultat de l'acció
escolar? Milloren significativament els hàbits de lectura dels nois i noies els
plans de lectura?
Les
investigacions de Mireia Manresa vénen a respondre molts d'aquests
interrogants. Per això em ve molt de gust fer un petit recorregut pels
continguts d'aquesta obra per tal d'engrescar i animar a totes les persones que
treballen a l'entorn del llibre per a joves a millorar la seva acció a favor
del foment de la lectura i la formació de lectors.
El llibre
conté set apartats -a part d'un pròleg excel.lent de la professora Teresa
Colomer- i una àmplia bibliografia. L'objectiu de l'autora és suggerir
reflexions que condueixin a clarificar una tasca tan complexa com és traslladar l'hàbit de llegir literatura als
escolars.
La
recerca sobre hàbits lectors.
En el
primer capítol l'autora revisa els diversos estudis sobre hàbits lectors per
tal d'emmarcar el tema que s'aborda. Destaquen sobretot les enquestes adreçades
a infants i joves sobretot a partir de la dècada dels noranta. Són estudis i
informes que aporten dades imprescindibles per a un coneixement del lector i la
construcció d'hàbits de lectura des d'una perspectiva global en què el lector
no només incorpori la lectura com a activitat freqüent sinó que en sàpiga
expressar l'experiència als altres.
La
influència de l'entorn en la configuració dels hàbits.
En aquest
segon capítol l'autora fa un repàs dels factors ambientals que incideixen en
els hàbits lectors del joves, la família i l'escola. La presència de la literatura
en aquests contextos, així com la freqüència i la intensitat amb què s'hi
produeixin intercanvis i experiències lectores, defineix les possibilitats dels
infants i joves d'accedir a la literatura i de formar-se com a lectors literaris.
D'altra banda, el protagonisme que ha anat prenent la dimensió col.lectiva de
la lectura durant la darrera dècada gràcies a les possibilitats d'Internet
dimensiona la importància dels iguals en el procés d'adquisició d'hàbits de
lectura. Així, doncs, a més de la família i l'escola, els companys esdevenen
còmplices en la socialització de la lectura i tenen cada cop un paper més
rellevant en la conformació de comunitats lectores.
Els hàbits lectors literaris dels adolescents
L'autora,
en aquest llarg capítol, aprofundeix en els fenòmens que defineixen les
pràctiques lectores juvenils, tenint en compte que l'univers lector juvenil
està format pels textos personals i pels textos que hi aporta la institució
educativa. Anb tot hi ha qui diu que només els títols llegits per un mateix o
percebuts com a personals permeten mesurar de manera pertinent l'interès per la
lectura i la seva evolució. Aquí es comenta, sobretot, el grau de vinculació
que s'estableix entre el lector i la lectura de ficció i la intensitat de
l'experiència lectora.
L'impacte
de la intervenció docent
L'escola
té la capacitat d'incidir de manera notable en els hàbits lectors i, per tant,
el lector jove és força permeable als estímuls externs si aquests compleixen
unes característiques determinades. Cal tenir en compte que la lectura de molts
joves depèn de la lectura obligatòria trimestral, la qual cosa no garanteix un
bagatge lector prou ampli per formar-se com a lectors. Si a aquesta realitat
s'hi afegeix la descompensació provocada per les diferències socials i el
progressiu abandó de l'activitat lectora durant els anys que els nois i noies
estan escolaritzats, es fa evident la necessitat de corregir les desigualtats i
la deserció des de l'entorn escolar per garantir una base mínima de contacte amb
els textos literaris.
Els perfils lectors adolescents
Agrupar
els lectors en un nombre acotat de tipologies relativament homogènies a partir
de diferents variables resulta útil per entendre, analitzar i endreçar
fenòmens, atès que la confluència de diferents paràmetres configura un retrat
més aproximat a les pràctiques reals de lectura que la descripció fragmentada
de les seves particularitats. En aquest capítol l'autora defineix diverses
categories de lectors: lectors sòlids, lectors vulnerables, lectors equilibrats...
L'establiment dels perfils lectors contribueix a la tasca mediadora en la línia
d'afinar en el plantejament d'estratègies de foment de l'hàbit de llegir
adaptades al lector. D'aquesta manera, les dades i la seva interpretació
ofereixen una de les bastides sobre les quals planificar la intervenció docent.
Els hàbits lectors i les pantalles
Com no
podia ser d'una altra manera, i davant l'extraordinari impacte de les
tecnologies, cal una reflexió -diu Mireia Manresa- sobre els canvis que s'estan
produint en els hàbits de lectura dels nostres adolescents. De moment hi ha més
preguntes que respostes, més interrogants que conclusions: navegar per internet
disminueix el temps de lectura? els joves llegeixen textos literaris a
internet? quines habilitats lectores desenvolupen els textos que es llegeixien
a internet?
És ben
cert que les xarxes possibiliten, d'un banda, noves formes d'aproximació a
l'objecte literari i permeten pràctiques de lectura totalment diferents de les
que eren habituals. Per exemple: la lectura s'està apropant als joves d'una
manera més lúdica, amb propostes d'interacció i noves estratègies de promoció i
difusió de novetats literàries ternint en compte que qualsevol lector avui pot
recomanar el llibre que acaba de llegir i difondre novetats editorials entre
els seus iguals: el lector amateur
-diu l'autora del llibre- pot
convertir-se en promotor i dinamitzador de la lectura que mobilitza diversitat
d'estratègies i de continguts relacionats amb el món de la ficció literària.
I tot això pot comportar canvis substancials en el perfil del lector.
Implicacions
per a la intervenció: la construcció d'hàbits lectors
Finalment
podem llegir un últim capítol sobre la construcció d'hàbits lectors ja que
-segons l'autora- la intervenció educativa en la construcció d'hàbits lectors
literaris de la població escolaritzada és inqüestionable. Per tant, és
indispensable que l'escola conegui les pràctiques lectores dels infants i joves
que es podrien sintetitzar en aquests quatre punts: la precarietat, la
fragilitat, la inseguretat i la vulnerabilitat. Caldrà buscar aquells punts als
quals haurem de dedicar una atenció prioritària. Aquests principals focus
d'atenció, que vénen descrits en el llibre, han de pretendre sempre fer de la
lectura una activitat quotidiana, no excepcional i present en tots els àmbits
de la vida dels infants i joves. Els
punts assenyalats fins aquí -acaba dient l'autora- poden contribuir a l'establiment d'una didàctica específica sobre la
construcció dels hàbits lectors a les aules atenent a la necessitat
d'acompanyar el jove en el recorregut de formar-se com a lector.
L'univers lector adolescent és un excel.lent manual perquè la
institució educativa incideixi de ple en els hàbits lectors dels joves. Perquè
-com diu Teresa Colomer al pròleg- cal que els nois i noies llegeixin perquè encara és el mitjà més
poderós que tenim per desenvolupar les seves capacitats intel.lectuals i
lingüístiques.
Josep Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada