El número 368 de "Pespectiva escolar" que
correspon als mesos de març i abril de 2013, convida a fer una reflexió global per
tal de replantejar algunes de les dinàmiques més arrelades a l'hora d'ensenyar a
llegir i escriure en l'Educació Primària, contrastant-les amb els canvis
socials que s'esdevenen actualment tant dins com a fora de l'escola.
Es fa
palès que l'enfocament comunicatiu ha de
trobar noves estratègies per garantir la capacitat dels alumnes de reflexionar
sobre les llengües i els llenguatges i ajudar a corregir i potenciar la
competència lingüística de cada alumne...
La modernitat és exigent:
no eliminarem
les dificultats que vivim
amb simples
disposicions cosmètiques.
Com cada època de la
nostra història,
exigeix constructors.
(Philippe Meirieu)
El monogràfic s'inicia amb un article de la mestra
Margarida Falgàs amb un títol que sembla una obvietat: "Aprenem a escriure
escrivint i llegint!" Però per més obvi que sembli, l'articulista es
pregunta: Com es gestiona això a l'aula? Com escriuen els alumnes? Què
escriuen? Quin procés fan? Quin nivell de consciència tenen d'aquests
processos? Falgàs fa un recorregut pels diversos cicles de Primària i repassa
els reptes que té l'escola respecte de l'ensenyament-aprenentatge de la lectura
i de l'escriptura.
"És important que
com a mestres
reflexionem sobre el que
fem i per què,
per poder donar sentit a
la pràctica diària".
(Montserrat Fons)
"Aprendre a llegir en companyia" és el
segon article d'aquest monogràfic. Ara és la professora de Didàctica de la
Llengua de la Universitat de Barcelona, Montserrat Fons, qui descriu el procés
de la lectura dins l'aula de Cicle Inicial. La
lectura -diu- no és un simple
instrument tècnic, és una eina fonamental del desenvolupament de l'individu
dins la cultura i la societat. Segons Fons hi ha massa nens que llegir no
els diu res i massa nens que acaben l'escola obligatòria amb uns nivells molt
baixos de comprensió lectora: Una
explicació possible -diu- és que no
han pogut trobar que els textes els diguin coses emocionants i interessants, i
així la seva experiència lectora s'ha quedat en el fet de desxifrar bé el text,
però no han tingut l'oportunitat d'entrar mai en els textos. Per tant, és
un treball de grup comprendre textos i cal organitzar l'aula perquè sigui
possible que tots els infants, puguin dir-hi la seva sobre el text i dialoguin
uns i altres per enriquir-se amb les aportacions de tots. Es tracta d'acompanyar la conversa cap a fer-se preguntes que ajudin a
tornar sobre el text, per establir un diàeg que vagi del text al lector i del
lector al text...
"Les paraules són
eines
que poden fer moure
la màquina de la
vida".
(Sandra Masdevall)
"La fàbrica de les paraules. Per uns alumnes
generadors de llenguatge!" és ja un títol ben descriptiu, escrit per
Sandra Masdevall, assessora LIC del Pla de l'Estyany. "La fàbrica de les
paraules" és un projecte que vol iniciar una reflexió metalingüística amb
els nens i les nenes de Cicle Inicial de l'escola Can Puig de Banyoles... Es
tracta d'una reflexió sobre el valor de les paraules, el lloc que ocupen i com
s'estructuren i ajuden a configurar el nostre entorn. I és que, com diu l'autora
de l'article, les paraules són eines que
poden fer moure la màquina de la vida. Un projecte interessant que s'ha
anat desenvolupant fins ara i que ha permès, a mestres i alumnes, endinsar-se
en els misteris i les meravelles de les paraules.
Els jocs lingüístics ens
conviden a aporderar-nos
de la llengua i
convertir-nos en creadors actius.
(Mariona Masgrau)
El monogràfic continua amb "Reflexionem sobre
la llengua per millorar-ne l'ús", article de Mariona Masgrau, professora
de la Universitat de Girona. L'autora exposa com podem potenciar la reflexió metalingüística
a les aules d'Educació Primària de forma significativa i proposa quatre línies
d'intervenció que inclouen la reflexió metaliterària: comparar i hibridar la
nostra llengua amb altres llengües i llenguatges, jugar amb la llengua,
analitzar jocs metaliteraris i aprendre gramàtica. El jocs lingüístics que
proposa l'autora del treball són extrets de l'obra monumental i imprescindible
d'en Màrius Serra i del seu llibre Verbàlia
2.0. L'objectiu final d'aquestes reflexions ha de ser que cal gosar
explorar la llengua, jugar-hi, manipular-la i hibridar-la per anar-la
actualitzant entre tots.
Si un grup de lectors
parlen junts
d'una lectura,
descobreixen més sobre el text
del que cadascú podria
haver aconseguit individualment".
(Aidan Chambers)
Mercè
Abeyà, i Àngels Prat són les autores del text titulat "Converses a la
biblioteca. Parlar per llegir, llegir per aprendre", basat també en una
pràctica que es va dur a terme a l'escola Mercè Rodoreda, del districte de Nou
Barris de Barcelona, amb alumnes de Cicle Mitjà. L'objectiu de l'estudi va ser
aprofundir en la incidència de la utilització de la biblioteca escolar com a
eina educativa, especialment en la millora de la competència lectora de
l'alumnat i en la manera de construir coneixement... Un seguit d'activitats en
grup ha permès al grup d'alumnes generar coneixement i reflexionar sobre el
propi procés d'aprenentatge.
"Per ensenyar els alumnes a comprendre
tindria sentit proposar activitats de lectura
que els fessin partíceps de tot el procés."
(Marta Minguella)
"La
lectura a l'Educació Primària: quan molt està per fer i molt és possible",
de la professora Marta Minguella és un text que ens brinda un seguit de
reflexions sobre la lectura i com millorar-ne els resultats obtinguts en
diferents avaluacions externes. Es proposa tenir en compte el bagatge propi de
cada lector, la participació de l'alumne en tot el procés, tant a títol
individual com col.lectiu, i el treball efectiu en totes les àrees del currículum.
Segons l'autora és un camí que els centres tot just han encetat però que és
possible fer.
Tanca el
monogràfic un comentari sobre "El Marc europeu comú de referència, una
nova mirada sobre l'ensenyament de les llengües, dels professors Juli Palou
i Artur Noguerol i una àmplia Bibliografia
complementària.
Un
monogràfic, en definitiva, que a molts docents els aniria prou bé de donar-hi una
ullada. Sens dubte.
Un monogràfic molt interessant, que conté reflexions i propostes molt útils.
ResponEliminaGràcies "Imagina"!!
EliminaHe consultat el teu blog. Crec que val la pena donar-lo a conèixer:
http://imagina-lij.blogspot.com.es/
Moltes gràcies!
ResponElimina