Vaig aprendre que Gianni Rodari encara
no havia perdut, als seus cinquanta anys llargs,
la capacitat d'admirar-se, la capacitat d'estrenar el món
cada dia, la capacitat de preguntar-se per què sí o per què no,
davant de cadascuna de les més petites i quotidianes coses que veia.
(Teresa Duran, en una visita de Rodari a Barcelona)
He parlat en
diverses ocasions, en aquest mateix bloc, de la personalitat i l'obra de
l'italià Gianni Rodari nascut l'any 1920 i mort als seixanta anys, l'any 1980.
Rodari ha estat un important referent per a la literatura infantil i juvenil
europea i, molt especialment, per a la catalana. Les seves obres han estat i
són molt llegides encara avui.
A hores d'ara ja no cal convèncer
ningú del carisma i prestigi de Gianni Rodari tant pel que es refereix a la
narrativa per a joves -plena d'humor, d'ironia, de tendresa i de fantasia- com
per les obres destinades a treballar la creativitat i la imaginació dels
nostres joves i a enriquir la seva capacitat de comunicació a través del
llenguatge i de la paraula. Obres com La
gramàtica de la fantasia ha estat durant anys un bon manual d'ús per a
molts mestres.
Edicions
de La Galera acaba de publicar les Tirallongues
del cel i la terra, un recull de poemes escrits amb una gran imaginació que
tracta dels temes més diversos i insòlits com són un zoo
multiforme que no para de bellugar-se, ascensors que es transformen en
astronaus, comptables balancí i dinasties de poltrons, accents que desapareixen,
parèntesis que es descuiden de tancar, punts i coma belluguets, rimes
entremaliades i juganeres... Com tots els llibres de Gianni Rodari, aquest és
una invitació a deixar-se arrossegar alegrement pel món de la fantasia, sense
renunciar a una mirada crítica sobre el món.
(Gianni Rodari)
Rodari és
el pare de la fantasia i, per tant, un provocador fantàstic, el mestre que
pregunta als seus alumnes les coses més insòlites i que els proposa inventar
relats, capgirar-los, com si tot fos real, com si tot fos possible: Si en comptes de cabells al caparró / ens hi
sortissin flors, quina il.lusió! La fantasia i l'humor es barregen sovint,
com en el poema "Problemes de temporada" on els escolars es troben
que a la classe de matemàtiques han de calcular: el perímetre de l'alegria, la superfície de la llibertat i el volum de
la felicitat. Una bona manera d'endinsar-se en el món de la imaginació amb
un somriure als llavis. Com quan descriu el que passa al planeta Borralló, que
ens recorda El Petit Príncep, un planeta tan petit que ... el calendari hi dura / tot just una setmana: / dilluns és dia de Reis,
/ dimecres és Quaresma, / i dissabte Sant Silvestre, / l'any acaba d'esma.
Malgrat que
siguin textos on l'humor, la fantasia i el somriure en són els elements
indispensables, també Rodari aprofita per enviar algun missatge crític als
humans que tantes coses mal fetes fan. És el cas del poema "Després de la
pluja" que, entre altres coses expressa que és una llàstima que l'Arc de
Sant Martí sempre hagi de sortir després d'un temporal i es pregunta si no fora
millor i més convenient saltar-nos-el directament: ... Un arc de Sant Martí sense tempesta, / aixo sí que seria una festa. /
Una gran festa per tota la terra: / fer la pau abans que la guerra.
Tirallongues del cel i la terra, publicat per La Galera i amb
il.lustracions de Bruno Munari està dividit en diversos apartats. En tots ells
podem observar els típics ingredients de la literatura de Gianni Rodari:
i.lusió, fantasia, humor i sempre sempre aquella nova mirada a la realitat per
reconvertir-la i desenvolupar la capacitat d'inventar i sobretot la capacitat
de ser una mica més crítics tots plegats. En aquest sentit, l'últim apartat
porta per títol "Les faules a l'inrevés", la primera de les quals
diu: Això era i no era /un pobre llop, un
cadell, / que li duia a l'àvia / el sopar en un farcell. / I enmig del bosc, /
on és més fosc, / va ensopegar la terrible / Caputxeta Vermella, / armada amb
un trombó / com el del gegant gegantó. / El que tot seguit va passar / us ho
podeu imaginar... I qui diu la Caputxeta diu la Blancaneus que clava un gec de mans als pobres set nans...o
la bella Dorment que no agafa el son...
Per a
Rodari la literatura i les paraules són joc i fantasia. Una joguina que
diverteix tant a qui l'escriu com a qui la llegeix. La seva literatura és un
doll de frescor i neix sempre d'una fecunda i incansable activitat creadora.
Tots aquests ingredients el van convertir en un autor estimadíssim pels lectors
joves. I encara ara, després de complir-se trenta-quatre anys de la seva mort,
els seus llibres es continuen reeditant. Tot un reconeixement al mestre!
Josep
Maria Aloy
Fa anys vaig constatar que era un autor que connectava amb els nens. Les traduccions crec que eren bones, ja que no el vaig llegir amb el seu idioma original. Els seus escrits són planers, divertits, creatius ... Tant els nois com les noies d'entre 11 i 14 anys feien cua per agafar un dels llibres a la Biblioteca escolar. Abans no n'hi havien molts de traduits. Havien començat a publicar-los feia poc.
ResponElimina