Jordi
Estrada, escriptor manresà i professor de Secundària, en la seva última columna
setmanal al diari Regió-7, escriu que és una bona notícia la creació d'una
orquestra escolar a Berga i argumenta els perquès d'aquesta iniciativa.
I un dels principals arguments, segons
Estrada, és que la música, presentada com una activitat d'expressió i
participativa, predisposa l'alumne a sentir-se partícip de la seva formació,
tot prenent part activa d’un joc l'èxit del qual depèn d'ell mateix i dels seus
companys. Per mitjà de la pràctica
musical-diu JordiEstrada-, els nens
aprenen a escoltar i escoltar-se; a respectar els silencis i obeir els ritmes;
a fer els pianos i els crescendos; a modelar les intensitats i les emocions; a
fondre’s en l’harmonia dels greus i els aguts; a crear bellesa i compartir-la,
amb l’íntima satisfacció d’haver après allò que és tan difícil d’ensenyar: la
sensibilitat i l’atenció.
I
segueix dient que hi ha nens de cor de pedra capaços de fer vibrar les pedres
amb una passada d’arquet. N’hi ha que acaricien el violí com mai ningú no els
ha acariciat a ells abans. Els mateixos nens que abans feien volar cadires, ara
fan volar, asseguts en correcta posició, himnes i cançons. Gràcies a la música,
els nens aprenen a relacionar-se d’una altra manera, més solidària i menys
competitiva. Aprenen a afinar l’oïda i a estimular la memòria, a ser
comprensius amb els errors dels altres i a desenvolupar la creativitat i la
disciplina.
Un
bon article, certament, amb el qual estic totalment d'acord i que, amb el permís de l'autor, voldria
ampliar mirant cap a altres camps de l'educació ja que mentre el llegia pensava
que aquestes mateixes virtuts, que Estrada atribueix a l'educació musical, amb
més intensitat o menys, es donen també, per exemple, en qualsevol activitat
teatral dins les aules com també en qualsevol activitat de lectura. Estem molt
poc acostumats a confiar en les
capacitats dels nostres escolars. Desconfiem de l'alumne que no fa els deures,
que xerra, que es mou... i ens sorprèn quan aquest mateix alumne és capaç de
fer sonar un violí, d'interpretar de forma gairebé brillant el paper de
protagonista en una obra de teatre, com també ens sorprèn l'alumne que gairebé
no sap escriure però s'ha llegit els set volums de la sèrie "Harry
Potter" o recita de memòria poemes de Joana Raspall.
Qualsevol
lectura dins l'aula també predisposa el lector a prendre part activa -com diu
Estrada- d’un joc l'èxit del qual depèn d'ell mateix i dels seus companys. Per
mitjà de la lectura en veu alta, els nens aprenen a escoltar i escoltar-se... a
modelar les intensitats i les emocions; a fondre’s en la intensitat d'un
argument, en els diàlegs dels personatges, en l’harmonia del llenguatge, a
compartir la bellesa d'un text; i, com no, també a viure l’íntima satisfacció
d’haver après allò que és tan difícil d’ensenyar: la sensibilitat i l’atenció.
Tant
en el cas de l'aprenentatge musical, com en la representació teatral, com en
l'activitat lectora, allò que realment és important, i n'hem de ser conscients,
és el fet que el nen, els escolars en general, se sentin partícips de la seva
formació. Aquest hauria de ser l'objectiu que impregnés totalment el sistema
educatiu.
Josep
Maria Aloy
Moltes gràcies Joan M. pel teu comentari que, amb el teu permís, adjunto a continuació. Estic d'acord amb el que hi dius:
ResponElimina"A la majoria d'instituts no es fa això que expliques sobre la lectura. Es posen llibres de lectura obligatoris i "s'externalitzen" les lectures, sense cap guiatge lector; això fa que molts alumnes perdin l'afició a la lectura a secundària."
Joan M. Serra (Manresa)