Són molts els escriptors per a joves que
consideren que qualsevol tema, com ara el de la Guerra Civil, per dur que
sigui, ha de poder ser tractat en el terreny de la ficció. Primer perquè, tot i
sent ficció remet a uns escenaris reals de la història dels nostres avis que
qualsevol jove hauria de conèixer, i segon perquè els temes que es desprenen
d’aquestes ficcions tenen el ganxo suficient per satisfer la seva curiositat
lectora i estimular-los encara més a la lectura.
Sense
ànims d’exhaustivitat, vull parlar d'algunes novel.les que s’han escrit al
nostre país basades en la Guerra Civil –o incivil, com sovint s’ha dit! Penso
per exemple en El soldat plantat, de
l'Emili Teixidor (Cruïlla, 1989); El cant de l’esparver, de Joaquim Carbó
(Cruïlla, 1997); L’ombra del Stuka, de
Pau-Joan Hernàndez (Empúries, 1998); Silenci
al cor, de Jaume Cela (Editors Associats / La
Galera , 1999); El camí
del far, de Miquel Rayó (Edebé, 2000); La
història d’en Robert, de Mercè Anguera
(La Galera , 2005); Els silencis de la Boca de la Mina,
d'Andreu Sotorra (Cruïlla, 2007) i Blai
Joncar, de Josep Vallverdú (La Galera ,
2009)
Moltes d'aquestes novel.les tenen elements en comú,
a part del tema, és clar. I un d'aquests elements és el fet que molts dels
protagonistes són nens o adolescents. Això, no ens és
estrany, -diu
Joan Portell en un article a la revista Faristol- ja que a partir del contrast entre la innocència dels nens i les
accions dels adults, el lector accentua la visió de la guerra... Sembla que la
mirada d’un nen faci prendre major rellevància als horrors de la guerra.
L'ordre cronològic em porta a començar parlant de la
novel.la de l'Emili Teixidor , El soldat plantat, que aquest escriptor,
a qui recordem sovint, va publicar l'any 1967 a
l'editorial Laia dins la col.lecció "El Nus". L'autor explica que fa
més de tres anys que dura la guerra i els homes que han pogut escapar-se dels
invasors són a la muntanya i han format un exèrcit que s'amaga al bosc. Ajudats
per la gent dels pobles ataquen els soldats del bàndol contrari per sorpresa i
en els llocs més impensats. L'Andreu, juntament amb altres nois que s'han
escapat d'un tren de presoners, intentarà foragitar els invasors del seu poble.
La novel.la es llegeix amb interès i, en molts moments, adopta una atmosfera
dura i colpidora.
Per la seva banda, El cant de l’esparver, de
Joaquim Carbó, és no sols una narració interessant, atractiva i ben escrita
sinó també necessària. Doblement necessària, diria jo. Primer perquè convé que
els avis expliquin una vegada i una altra, als seus néts, què va significar la Guerra Civil per al nostre país i per a la nostra gent. La Guerra Civil
espanyola és l’aventura personal que més recorden per l’impacte que va produir
en les seves vides, i de rebot en les vides de tots plegats. Aviat no quedaran
avis que ens ho puguin explicar i les futures generacions desconeixeran aquesta
memòria col.lectiva imprescindible en qualsevol comunitat.
En segon lloc, és un llibre necessari perquè convé
que ens preguntem a què vénen tantes accions de solidaritat amb països i en
guerres que ens queden lluny i tanquem alhora els ulls a la que van patir aquí
molts dels nostres familiars. Carbó aprofita aquesta narració per criticar, de
forma clara i contundent, aquestes
actituds totalment incomprensibles.
A part d’aquest to de denúncia, El cant de l’esparver explica com van
passar la Guerra Civil els animals del zoològic de Barcelona i, per tant,
aporta una visió inèdita d’aquell esdeveniment que, si bé fou nefast per a les
persones, també els animals van haver-la
de suportar amb patiment i impotència. Es tracta d’una narració molt viva, molt
directa, amb bon ritme, que es llegeix
amb ganes i que planteja el repte –difícil avui dia- d’una reflexió continuada.
L’ombra del Stuka, de Pau-Joan Hernàndez esdevé una
novel.la d’intriga a l’entorn d’uns fets que van succeir setanta anys enrera a
les terres de l’Ebre, durant la Guerra Civil. Les conseqüències d’aquests fets
s’han arrossegat durant dues generacions i han comportat un llast impossible de
deixar anar fins que arriba un turista alemany, d’origen jueu, que comença a
furgar les ferides i fa que retornin les pors i les ganes de revenja d’un poble
de la ribera de l’Ebre.
L'argument
i la trama és en tot moment sorprenent per al lector i l'obliga a seguir
llegint amb delit tot ensenyant-li que una guerra no s’acaba quan s'acaben les
bombes, sinó que sempre romant l’ombra d’un Stuka que pot perdurar i perdurar.
Un final atractiu i contundent tanca una història forta i emocionant.
Silenci al cor, de Jaume Cela, tracta
sobre la Guerra Civil però vista i viscuda per dos amics adolescents que
maduren i creixen al ritme dels tristos esdeveniments de la tragèdia bèl.lica
que va colpejar durament la majoria de famílies del poble on vivien ells.
Però més que un relat de la guerra -la Guerra Civil
només serveix de marc- la novel.la està centrada en la història particular dels
protagonistes i l’atenció de l’escriptor està fixada, si més no, en el fet que
malgrat la guerra i malgrat els traumes que ocasiona, és possible trobar-hi
històries d’amistat molt tendres i sensibles, com la els maldecaps sexuals i
afectius d'un adolescent així com la mort d'alguns dels personatges, sense
efectismes dramàtics però amb una clara necessitat d'arribar a les emocions del
lector. I és que la placidesa infantil -diu
el crític Andreu Sotorra- només és
possible si les circumstàncies socials ho permeten.
El camí del far, de Miquel Rayó, és una narració
excel.lent, escrita amb valentia i sense concessions a la facilitat ni pel que
fa al llenguatge ni pel que fa als temes i al seu tractament. La por, la cruesa
i la mort hi tenen una presència constant, però també la tendresa, la poesia i
la sensibilitat. Un cant a l’amistat i un cant a la vida, malgrat tot.
En
aquesta novel.la, l'escenari és un
camp de refugiats on un grup de republicans treballen com esclaus per pagar el
seu "error". També són els ulls d’un nen que ens expliquen
allò que veuen i volen fer-nos comprendre els odis dels grans que han portat a
justificar aquell salvatgisme. Rayó ha volgut parlar de la dignitat dels humans
que pateixen arbitrarietats i injustícies
Personatges
descrits amb claredat i contundència, escenaris pintats amb tota la força dels
detalls més vius i colpidors, una qualitat literària envejable, d’un alt nivell
d’exigència i de rigor i, sobretot, la
valentia, la coherència i la sinceritat que s’hi respira en tot moment són
algunes de les principals característiques d’aquesta novel.la.
Mercè
Anguera és l'autora de la següent novel.la, La
història d'en Robert que explica el començament de l'adolescència de dos
nois, en Robert i en Llorenç, avi i nét, viscuda, és clar, en moments i
circumstàncies ben diferents: passat i present, temps de guerra, temps de
pau... Nois iguals, vides diferents. De vegades, però, malgrat el pas dels
anys, els records, les paraules i els paisatges creen lligams entre les
persones i ens acosten presències i sentiments que semblaven perduts per
sempre. Per això val la pena lluitar contra l'oblit.
En Robert
és l'avi que va viure els fets i en Llorenç és el nét que se'ls escolta, els
reflexiona, intenta entendre'ls i n'assumeix les conseqüències nefastes. Tot
comença amb la mort de l'avi que provoca que la seva història sigui rebobinada
i el nét se'n senti un protagonista de primera fila, dins d'una trama ben
estructurada i un ritme àgil i segur.
Els
silencis de la Boca de la Mina, és la següent novel.la. El seu
autor és el crític literari Andreu Sotorra que en aquest text recull un bon
grapat d’històries de la guerra civil, com la de l’avi Pere Gabriel.
Pere Gabriel, el protagonista de la novel.la, només
ha signat dos documents en tota la seva vida: un és l’acceptació de la
sentència que li dona la raó, en uns moments en els quals acaba de complir els
vuitanta-cinc anys. L’altre fou quan ell en tenia disset... Durant tot aquest
temps ha volgut oblidar uns fets obscurs i tràgics. Si pogués tornar enrera, en
Pere Gabriel, li agradaria poder aterrar
a l’hivern de quan només en tenia cinc i quedar-s’hi per sempre. Pere Gabriel
era un dels anomenats “nens de la guerra” que havien viscut amb la infantesa
segrestada...
Pere Gabriel creix i madura a base de viure la vida
de la forma més intensa i dura. Es fa home cremant etapes que no li permeten
massa alegries ni satisfaccions: un pare pistoler absent i malhumorat, un
moment convuls socialment i políticament, la mort de la germaneta i
l’embogiment de la mare, la descoberta de l’amor... uns ingredients que
juntament amb un ritme persistent i implacable acaben d’arrodonir un escenari
on l’autor es mou amb precisió i una justa tensió. I dic una justa tensió
perquè hauria estat molt fàcil recórrer a les emocions més sensibles del lector
i arrancar-li alguna llàgrima. Sotorra va per feina i fa literatura. Explica
una història tan dura com real. I el lector li ho agraeix. Amb uns diàlegs secs
i densos i amb un llenguatge clar, l’autor arriba al cor del lector d’una
manera subtil però contundent amb una novel.la ben treballada.
Blai Joncar, de Josep Vallverdú, el degà de la
literatura per a nois i noies, és ara com ara l'última novel.la centrada també
en la Guerra Civil. Com diu la contraportada del llibre, en Blai
Joncar era massa petit quan va començar la guerra. Massa petit per a entendre
la mort de la seva mare i per a viure en aquella olla bullent en què s’havia
convertit Barcelona: bombes xiulant amunt i avall, cues per aconseguir menjar,
morts... Per això el seu pare el va enviar ben lluny, al mas d’uns oncles,
aparentment fora de perill. I és en aquest mas dels seus oncles on en Blai
aprendrà per força què és això que en diuen guerra i no entendrà perquè
persones del mateix poble, que sempre havien estast amics, ara es barallen.
Aquest contrasentit en què es troba immers el noi
arriba, a l’extrem d’establir una forta amistat amb un aviador de les forces
del bàndol franquista i aquesta amistat passa a ser el centre argumental on
girarà gairebé tota la segona part de la novel.la i una manera de demostrar per
part de l’autor, que això de la guerra és una enorme imbecilitat difícil
d’entendre, sobretot als ulls d’un nen… Tota una lliçó digna de ser transmesa
als nostres joves.
És lloable la tasca dels escriptors que han volgut
contar als joves uns fets que ens avergonyeixen a tots. Però cal que els joves
els coneguin, entre altres coses, segons diuen els més optimistes, perquè no es
puguin repetir. Jo no estic segur del tot que mai més no es repetiran perquè
els humans som com som. Però almenys és bo que els joves aprenguin que tots els
problemes sempre tenen una solució que no necessàriament passa per la
violència. I, per tant, cal trobar sempre les solucions pacífiques. Tant de bo
aquest recull de títols hi pugui ajudar.
Josep
Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada