De
teatre infantil se'n parla molt, se n'edita poc, se'n representa menys i no se'n
llegeix ni per casualitat, o gairebé. És la parenta pobra de la literatura per
a joves, tot i tractar-se d'un gènere prou atractiu per a tots aquells que se'l
prenen amb la serietat que es mereix.
Ben
poques són les editorials que han dedicat alguna de les seves col.leccions al
teatre infantil. Són conegudes, d'una banda, la veterana i descatalogada col.lecció
“Teatre Edebé per a nois i noies”, amb vint-i-set títols, alguns dels quals
pertanyen a obres de Maria Aurèlia Capmany, Josep M. Benet i Jornet, Joan
Barceló i Gabriel Janer Manila .
Però qui
fou pionera a oferir materials per a ajudar els nens i nenes a encarar-se a la
complexitat del joc dramàtic ha estat Edicions de La
Galera , amb l’excel.lent i molt útil col.lecció “Teatre, joc
d’equip”. Quin mestre no ha provat, en alguna ocasió, de preparar amb els seus
alumnes alguna obreta com El País de les
Cent Paraules (1970) de la prolífica Marta Mata, o Les armes de Bagatel.la (1974) del no menys prolífic i sempre
divertit Joaquim Carbó o el Sant Jordi
mata l'aranya (1983) de Josep Vallverdú? Són tres dels títols d'una
col.lecció que, dirigida per Martí Olaya, un home que ho ha donat tot per al
teatre infantil, va arribar a tenir trenta-set volumets però que va quedar
també aturada, incomprensiblement, el 1987.
L’any
1991, i malgrat la crisi que l'afectava, Edicions de La
Galera va presentar els vuit primers volums d'una nova
col.lecció “Taller de Teatre”, dirigida pel mateix Martí Olaya. Segons els
editors, la col.lecció neixia amb la voluntat de ser una eina eficaç per a tots
aquells grups de nois i noies que es volien llançar a l'aventura de fer teatre.
Dins de l'ampli ventall de títols, de nivells i tons ben diferents, destacaría
també unes monografies sobre temes relacionats amb el teatre: un sobre el
vestuari, escrit per l'escenògraf, autor i director de teatre Jordi Voltas; un
altre sobre l'escenografia, de l'autor Jaume Batiste; un tercer sobre la
direcció escènica a càrrec del sabadellenc Salvador Fité; un quart llibre sobre
els efectes especials i un cinquè sobre el maquillatge del que també en fou
autor en Jordi Voltas. La col.lecció es va tancar amb 24 títols l’any 1995.
Aquesta col.lecció, és clar, va omplir el buit que havia deixat la seva
homòloga anterior “Teatre joc d’equip” i va suposar la incorporaió de noves
obres tan d’aquí com traduccions i adaptacions de clàssics del teatre, com per
exemple: El príncep i el captaire,
una adaptació teatral de la novel.la homònima de Mark Twain o bé Mans enlaire! una divertida farsa de
Ramon Folch i Camarasa, inspirada en un conte d'Arcady T. Averxenko o Groc Molière, de M. Dolors Blanco i
Adolfo Caballero, traduïda per Núria Tubau.
La
col.lecció per als grans es deia “Tramoia” i tenia com a objectiu fer créixer
entre els joves el cuquet del teatre, seguint les idees dels responsables de la
col.lecció, segons les quals el teatre és
literatura en tres dimensions. És un joc de simulació, un assaig sobre els
comportaments i les circumstàncies que envolten les vivències d'infants, dones
i homes. És penetrar en l'ànima de la condició humana. Fer teatre és, a més,
aprendre a treballar en equip a través d'una activitat lúdica altament
gratificant.
La col.lecció
més infantil era la “Tramoieta”, que es proposava desvetllar entre els infants
l'afició pel teatre i fer-los conèixer el món teatral: fer teatre és jugar a entrar en un món imaginari. És viure dins la pell
d'altres personatges, sentir-se com ells mateixos: feliços o desgraciats,
generosos o malvats, picardiosos i enginyosos... És un treball d'equip que
demana la participació i l'entesa de tots els que hi intervenen. De
“Tramoies” se’n van publicar vuit i de “Tramoietes” sis. Cal dir que alguns
títols provenien de les col.leccions anteriors. Res; van durar dos anys. La Galera va passar de ser una de les editorials
pioneres, amb el fons teatral més important del país, a quedar-se sense re i,
com es diu precisament en els ambients teatrals: “a fer mutis pel foro”. Així
de clar.
Òbviament,
Bromera, que està a tot arreu i no desaprofita cap ocasió per fer-se un lloc
amb dignitat dins del camp del llibre infantil, veient el trist panorama, crea
al 1995 la col.lecció “Micalet teatre”, una col.lecció dirigida per Josep A.
Fluixà que en els moments de redactar aquest text va pel número trenta-set i
cada llibre porta una introducció i unes propostes d’escenificació. Tant hi
podem trobar obres d’escàrrec, textos inèdits, adaptacions d’altres obres –per
exemple el volum vint-i-set és una adaptació teatral de Tirant lo Blanc i el número dos una adaptació de L’illa del tresor... Hi ha obres
inèdites de Pau Faner, de Rodolf Sirera, Pascual Alapont, Josep Ballester, Pep
Albanell...
Tres
nobles en un grapat i un soldat enamorat és, ara
com ara, l'últim volum publicat. Es tracta d'una història amb regust de
rondalla, escrita per Enric Lluch (Algemesí, 1949), autor prolífic dins el camp del llibre per a
joves. Les il.lustracions de Fran Parreño descriuen molt bé els ambients en què
es mouen els personatges, tres nobles que han de demostrar les seves qualitats
per tal de poder aconseguir casar-se amb la princesa Teresa. Però, com acostuma
a passar sovint, cap dels tres se la mereix: les habilitats i el bon sentit
comú d'un soldat, veritablement enamorat de la princesa, acaba aconseguint el
seu propòsit.
Humor,
bon ritme i uns diàlegs atractius, fan que l'obra d'en Lluch sigui tant
atractiva per ser llegida com, i sobretot, per ser representada. I amb un èxit
assegurat si els responsables de fer-ho són mínimament exigents des del punt de
vista teatral.
Amb la
col.lecció "Micalet teatre" es pot afirmar clarament que Edicions
Bromera ha aturat el que venia sent la decadència dels textos teatrals per a
joves. Amb aquests textos, l'editorial del País Valencià, contribueix a cultivar, en els joves, el gust per la dramatització, el gust per la paraula i pel treball en equip
imprescindible en un món de tantes individualitats.
El teatre per a joves però mereix més atenció de la que rep. Una
societat que no estima el teatre és una societat mancada d’una eina necessària per a la seva educació estètica i literària. I la nostra
societat s’ho ha de fer mirar. Marta Luna es preguntava els perquès
d’aquesta situació de migradesa en un article a la revista Faristol on feia una
valoració sobre l’estat de la qüestió, teatralment parlant, i acabava amb un
interrogant dramàtic: No ens estem
deixant perdre alguna cosa? Alguns hi haurien de rumiar una mica.
Josep
Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada