"... la
finalitat de la lectura és sempre una educació crítica
per aconseguir un
ciutadà responsable amb les decisions que pren".
(Gemma Lluch)
La importància de la lectura en l’àmbit educatiu és
inqüestionable, però ara que la llei demana als centres escolars que
desenvolupin un Pla de Foment de la Lectura
de Centre, ha esdevingut clau en la tasca dels ensenyants. Sovint, però, es
generen dubtes a l’hora d’escometre’n l’elaboració. Com dissenyem un PLC? Com
l’acompanyem? Com l’avaluem? Com unim la lectura i l’escriptura
més enllà de les tasques escolars?
La
lectura al centre, de Gemma
Lluch , que acaba de publicar Edicions Bromera a la nova
col.lecció “Bromera Didàctiques”, és un manual que ofereix les pautes per a
redactar el Pla lector del centre educatiu, parant molta atenció, a més, a
Internet i als ordinadors com a eines i suports a través dels quals es fomenta
la lectura.
El llibre consta de tres parts i un apèndix.
L’apèndix contempla un sucós apartat de materials per als pares. Gemma Lluch els recorda –cosa que sovint aquests
sembla que obliden- que tenir fills lectors
és un valor i que, per tant, val la pena dedicar esforços per
corresponsabilitzar-se en el procés lector dels fills. No és, per tant, només
feina de l’escola.
Aquesta, l’escola, ja té prou feina amb les funcions
exposades en els tres primers capítols: en la construcció del Pla de lectura al
centre i del seu seguiment i avaluació; de tot el procés de creació de lectors
i de totes les possibilitats que tenen els nostres nois i noies de llegir i
escriure en els diversos suports i circuits.
La
lectura de la premsa hauria de ser una pràctica constant
en totes les
assignatures del centre... Entre altres objectius: ...
llegir premsa per a la
formació cívica i la cultura
democràtica dels adolescents.
(Gemma Lluch)
Josep
Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada