Si avui hi ha una estudiosa
apassionada per la literatura per a joves, des de qualsevol àmbit, és la
mallorquina Caterina Valriu. Si fos barcelonina seria molt més coneguda i si
estudiés una altra literatura que no fos la infantil, encara més. Té el mèrit
de ser una de les persones que més ha donat a conèixer aquesta literatura dins
i fora de les nostres fronteres. I molt especialment la literatura de les Illes
i els seus autors.
Mestra
des del 1980, va exercir la docència a Educació Primària durant nou anys a
diversos pobles de Mallorca. Al 1983 es va llicenciar en Filologia. El 1992 es
va doctorar amb una tesi sobre la influència de les rondalles en els llibres
actuals per a infants, que es va publicar el 1998. Des de 1990 és Professora
Titular de la UIB.
Les seves
línies d'actuació se centren en l'etnopoètica -bàsicament el llegendari i el
rondallari- i en la literatura infantil i juvenil, amb una especial atenció a
la convergència d'ambdues formes literàries. Sobre aquests temes ha publicat
diversos llibres d'assaig, comunicacions a congressos i un bon nombre
d'articles en revistes nacionals i estrangeres. Una quarantena d'aquests textos
són els que han estat recollits en el llibre Imaginari compartit. Estudis sobre literatura infantil i juvenil editat
per Publicacions de l'Abadia de Montserrat, edicions de la UIB i de l'Institut
d'Estudis Baleàrics, l'any 2010.
A través
d'aquest Imaginari compartit, Caterina Valriu s'acosta als llibres per a
infants i joves des de diverses perspectives: la història de la literatura
infantil i juvenil catalana -una història complexa i compromesa-, l'aprofundiment
en l'obra de diversos autors -tant els clàssics com els contemporanis-, la
minuciosa anàlisi de les connexions i convergències entre les rondalles i els
contes moderns, les reflexions de l'autora sobre la narració oral i la manera
d'explicar contes -a partir de la seva experiència de més de vint anys com a
narradora que cerca entretenir i commoure els seus oients- i un conjunt de
reflexions sobre la importància de les biblioteques en la formació dels joves
lectors, la poesia per a infants, la necessitat de comptar amb professionals
formats per a treballar la dinamització de la lectura i -en definitiva- de fer
que la literatura sigui un plaer compartit.
Imaginari
compartit, doncs, fa referència d'una banda a la
universalitat dels relats per a infants i de l'altra al fet que aquest
imaginari sovint és transmès de generació en generació. Per què, com ens
recorda l'autora, "compartir és una bella paraula per posar al costat de
la literatura".
Segons manifesta Teresa Duran, autora del pròleg, són els treballs d'aquesta mena els que li
calen a un país i una llengua com la nostra. Una llengua minoritzada que
tendeix, massa sovint, ai las!, fins i tot a menystenir el propi patrimoni i
relega la literatura infantil i els seus autors al calaix de sota, el dels mals
endreços. La tasca de la doctora Valriu és, doncs, aquesta: endreçar i redreçar
una memòria col.lectiva, un patrimoni i una trajectòria literaris, dels quals
ens hauríem d'ennorgullir.
Caterina
Valriu va publicar ja l'any 1994 la primera Història
de la Literatura Infantil i Juvenil catalana (Pirene / La Galera ), que va ser abordada amb interès pels
estudiosos, crítics i molts mestres ja que des de la seva publicació va
esdevenir un llibre de referència no sols en ser l'únic estudi general d'una
literatura que havia reprès la seva activitat a partir del 1960, sinó també per
la claredat d'exposició de la seva trajectòria i l'anàlisi i revisió que en
feia l'autora.
Caterina Valriu autora també de contes
"Una
pluja imprevista ha esborrat els puntets negres de les closques de les
marietes. Sense els puntets se senten com una papallona sense colors, com un
pallasso sense somriure. Així, doncs, volen recuperar-los costi el que costi.
Però, com?"
Aquest és el conte En Galceran i les marietes, amb il.lustracions de Carme Peris i
publicat a Bambú el 2006. El tema principal és el desenvolupament de la
capacitat de trobar la solució a un problema a través de la reflexió, la
imaginació i l'ajut solidari de tots els implicats... Caterina Valriu fa un ús
molt atractiu del llenguatge -en aquest conte i a la resta de relats infantils-
i pretén motivar els lectors a assaborir el gust de les paraules i a trobar-hi
plaer. Un exemple el tenim en l'escena en què les marietes han de rumiar una
solució:
"Es posaren a pensar. Però, sabeu com ho fan les marietes quan volen pensar de veritat? Doncs es posen una damunt de l'altra,
fent una torre fins que poden mantenir l'equilibri. Tanquen els ulls i es concentren. Aleshores, a la de sota li arriba tota l'energia de les altres, de manera que de segur que troba alguna idea bona". (En
Galceran i les marietes).
Al conte Les
banyes d'en Cucarell, il.lustrat per l'Àngels Ruiz (Cruïlla, 2007), veiem com el dimoni Cucarell n'està
ben fart, que els altres dimonis, dimoniarros, dominietxos i dimonions es
riguin d'ell perquè no té banyes. En Xesc, un infant que troba en Cucarell
plorant desconsoladament, el vol ajudar. El final, que no explicaré, té un punt
de sorpresa i d'emotivitat.
L'últim conte publicat, ara com ara, per Caterina
Valriu és Quatre retocs (Cruïlla,
2012), il.lustrat per Maria Espluga, que explica que un dia na Toké es mira a
l'aigua del llac i no s'agrada. Per això decideix anar a veure Quitothopot per
demanar-li que li faci quatre retocs. Quitothopot hi accedeix... Es tracta d'un
conte escrit a partir de la llegenda africana titulada Per què la ratapinyada no és un ocell i de la llegenda mallorquina Per què les abelles en picar moren.
L'obra narrativa de Caterina Valriu està formada,
doncs, per un conjunt de contes escrits amb sensibilitat i que tracten temes
ben propers a la manera de ser i de comportar-se de la nostra mainada. Sempre,
això sí, amb aquell regust de rondalla i de conte tradicional tant habitual en
tota la seva obra.
Josep Maria Aloy
Una bona descripció de la gran tasca desenvolupada per na Caterina Valriu. I encara li queda molt per fer.
ResponEliminaMolt contenta de trobar aquesta ressenya de la bona feina duta a terme per na Caterina Valriu!És impressionant la feinada que fa, i a més, com bé dius, amb tanta passió. Una passió que transmet com a docent als alumnes. Gràcies per tot!
ResponElimina