dilluns, 14 d’octubre de 2013

Nou manual d'ús de la literatura per a infants i joves en català



Gemma Lluch (Port de Sagunt, 1958), doctora en Filologia i professora de la Universitat de València i Caterina Valriu (Inca, 1960), també doctora en Filologia i professora de la Universitat de les Illes Balears ofereixen en aquest llibre una anàlisi crítica i objectiva especialment útil per als professionals de la literatura per a infants i joves.

El llibre, que combina l'anàlisi de textos i la revisió de la història de la literatura catalana per als joves, esdevé una eina perfecta per a ampliar la formació de mediadors i potenciar la capacitat crítica dels lectors.

La literatura per a infants i joves en català, publicat per Edicions Bromera, a part d'una interessant introducció, conté dos grans apartats: "La literatura per a infants i joves" i "La història de la literatura". L'obra acaba amb una àmplia Bibliografia sobre el tema.

A la introducció les autores emmarquen l'objecte a tractar: la literatura per a infants, els seus inicis, la seva consolidació, posant un èmfasi especial al segle XIX per la seva importància en la creació d'una sèrie d'obres que esdevingueren els clàssics de la literatura per a joves... Però cal esperar -diuen- als primers anys del segle XX per poder parlar de l'inici de la literatura per a infants en català, un segle que a la resta d'Europa ja és de maduresa. En aquesta introducció les autores fan un repàs del que ha estat el segle XX a casa nostra, contemplant, alhora, les diferents situacions al Principat, al País Valencià i a les Illes.

S'insisteix clarament que el llibre vol ser una eina per conèixer i aprofundir en la literatura per a infants i joves. Per aconseguir aquest objectiu, en la primera part, es descriu una metodologia per a l'anàlisi de narrativa, poesia, teatre i il.lustració que té com a objectiu la formació d'un docent, un mediador o un lector més crític, amb capacitat per avaluar de manera objectiva les característiques literàries i paratextuals dels llibres dirigits als lectors més joves, més enllà de les opinions subjectives.

A la segona part, les autores revisen la història de la literatura catalana per a infants, complementada amb l'anàlisi d'algunes de les obres que les mateixes autores consideren més representatives ja per la seva vàlua, ja per l'interès que van tenir en el moment que van ser editades o per l'acceptació entre el públic.

El llibre constitueix una investigació sobre la lectura i sobre la literatura per a infants i joves i esdevé una ajuda inestimable per al docent d'infantil, de primària i de secundària, per als bibliotecaris. per als editors, autors o il.lustradors, sense oblidar els promotors de la lectura o els professionals de la cultura. I sense oblidar tampoc els pares, com a primers incitadors que són -o haurien de ser- en la creació d'hàbits positius davant el procés lector.

Felicitats a les autores pel rigor en les seves afirmacions i per la claredat en les seves conclusions. No em puc estar, però, de fer-hi una observació: hi he trobat a faltar una atenció especial a un dels degans de la literatura per a joves: l'escriptor Josep Vallverdú. Crec que com a escriptor, pioner i dinamitzador, Vallverdú ha fet prou mèrits com per no passar tan desapercebut en cap assaig o estudi destinat a estudiar i a glossar la literatura per a joves d'aquest nostre país.

Josep Maria Aloy


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada