Gemma Lluch (Port de Sagunt, 1958), doctora en
Filologia i professora de la Universitat de València i Caterina Valriu (Inca,
1960), també doctora en Filologia i professora de la Universitat de les Illes
Balears ofereixen en aquest llibre una anàlisi crítica i objectiva especialment
útil per als professionals de la literatura per a infants i joves.
El llibre, que combina l'anàlisi de textos i la
revisió de la història de la literatura catalana per als joves, esdevé una eina
perfecta per a ampliar la formació de mediadors i potenciar la capacitat
crítica dels lectors.
La
literatura per a infants i joves en català,
publicat per Edicions Bromera, a part d'una interessant introducció, conté dos grans
apartats: "La literatura per a infants i joves" i "La història
de la literatura". L'obra acaba amb una àmplia Bibliografia sobre el tema.
A la introducció les autores emmarquen l'objecte a
tractar: la literatura per a infants, els seus inicis, la seva consolidació, posant
un èmfasi especial al segle XIX per la seva importància en la creació d'una
sèrie d'obres que esdevingueren els clàssics de la literatura per a joves... Però cal esperar -diuen- als primers anys del segle XX per poder
parlar de l'inici de la literatura per a infants en català, un segle que a la
resta d'Europa ja és de maduresa. En aquesta introducció les autores fan un
repàs del que ha estat el segle XX a casa nostra, contemplant, alhora, les
diferents situacions al Principat, al País Valencià i a les Illes.
S'insisteix clarament que el llibre vol ser una eina
per conèixer i aprofundir en la literatura per a infants i joves. Per
aconseguir aquest objectiu, en la primera part, es descriu una metodologia per
a l'anàlisi de narrativa, poesia, teatre i il.lustració que té com a objectiu
la formació d'un docent, un mediador o un lector més crític, amb capacitat per
avaluar de manera objectiva les característiques literàries i paratextuals dels
llibres dirigits als lectors més joves, més enllà de les opinions subjectives.
A la segona part, les autores revisen la història de
la literatura catalana per a infants, complementada amb l'anàlisi d'algunes de
les obres que les mateixes autores consideren més representatives ja per la
seva vàlua, ja per l'interès que van tenir en el moment que van ser editades o
per l'acceptació entre el públic.
El llibre constitueix una investigació sobre la
lectura i sobre la literatura per a infants i joves i esdevé una ajuda
inestimable per al docent d'infantil, de primària i de secundària, per als
bibliotecaris. per als editors, autors o il.lustradors, sense oblidar els
promotors de la lectura o els professionals de la cultura. I sense oblidar tampoc
els pares, com a primers incitadors que són -o haurien de ser- en la creació
d'hàbits positius davant el procés lector.
Felicitats a les autores pel rigor en les seves
afirmacions i per la claredat en les seves conclusions. No em puc estar, però,
de fer-hi una observació: hi he trobat a faltar una atenció especial a un dels
degans de la literatura per a joves: l'escriptor Josep Vallverdú. Crec que com
a escriptor, pioner i dinamitzador, Vallverdú ha fet prou mèrits com per no passar
tan desapercebut en cap assaig o estudi destinat a estudiar i a glossar la
literatura per a joves d'aquest nostre país.
Josep Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada