divendres, 1 de novembre del 2013

L'escriptor Gabriel Janer Manila compleix avui 73 anys


  
La trajectòria literària del mallorquí Gabriel Janer Manila és una de les més brillants que s'han donat al nostre país, tant en la seva obra destinada als lectors adults com la que ha escrit per als lectors joves.

Es tracta d'una obra molt diversa, però amb unes característiques que la fan ser única i singular i que si les he de resumir diria que són: una sensibilitat extrema generalment pels dèbils, un sentiment profundament ecològic, una atenció particular als problemes de caire social, un refús total de la violència, un clam a favor de la solidaritat... tot plegat presentat amb un embolcall de lirisme exquisit i un llenguatge delicat i poètic. Una obra certament pensada per estimular i satisfer qualsevol lector de qualsevol edat. La crítica i escriptora Teresa Duran, en un estudi sobre l'obra narrativa de Janer Manila manifesta que es tracta d'un dels autors més lírics del nostre país i, sense dubte, un dels que han aportat, de manera més específica, una estilística al món de la comunicació literària infantil

Gabriel Janer Manila va néixer a Algaida, al Pla de Mallorca, el dia 1 de novembre de 1940. Ha estat mestre, llicenciat en Pedagogia i catedràtic de Teoria de l'Educació a la Universitat de les Illes Balears. És persona molt culta i un estudiós dels processos de desenvolupament de la parla en el nins, conferenciant eminent i conversador de prestigi, a part de ser un home de conviccions molt sòlides i suggerents.


 La seva obra per a adults, tenint en compte que aquest bloc segurament no és el lloc més idoni per parlar-ne, està formada per novel.les d'envergadura com ara Els rius de Babilònia, Premi Sant Joan de novel.la, 1984; Els jardins incendiats, Premi Carlemany, 1997; Tigres, Premi Ramon Llull de les Lletres catalanes, 2007 i Amor captiu. El seu últim llibre per a adults, ara com ara, és un recull d'articles que porta per títol He arribat massa tard (Articles 2007-2009), editat per Lleonard Muntaner aquest 2013. Un llibre que recull els texts publicats a les pàgines del Diario de Mallorca al llarg de quasi tres anys: entre el mes de març de 2007 i el desembre de 2009. Els he escrit, aquests texts, -diu Janer Manila- des de la imaginació, l'extravagància, la ironia, potser el sarcasme. Sovint he tingut la impressió d'arribar massa tard en un món massa vell. Hi ha en aquests texts una part del seu món i aquells temes que més el preocupen: la vida universitària, les catàstrofes ecològiques, els feixismes larvats del nostre temps, la Guerra Civil i el dolor dels vençuts, la incompetència, el ressentiment, el sectarisme, la mentida hipòcrita... La denúncia de la infàmia i la burla. Sovint la realitat -diu l'autor- hi és vista des de l'humor, però també des de l'amor. Des de la passió i des del desencís. Sobretot, des de la convicció que la creació cultural només pot ser provocadora, rebel, crítica, capaç de trencar l'hermetisme de les veritats absolutes.

Una rica i atractiva obra per a joves


 Retornant a la seva obra infantil i juvenil, es pot veure clarament que més que gèneres diferents predominen uns temes, uns valors, uns sentiments i unes actituds que enfronten el lector amb problemàtiques sovint angoixants –com ara la immigració, les drogues, la pobresa, la prostitució...–i  que l’obliguen no sols a reflexionar sinó a adoptar un cert compromís en àmbits tan diversos com els del pacifisme, l’ecologia, l’amistat o la solidaritat. Es tracta  d’una obra que ha anat consolidant una línia de gran coherència. Des de la novel.la El rei Gaspar (La Galera,1976) -la primera novel.la per a nois i noies escrita per un mallorquí- fins a He jugat amb els llops (2010), el lector pot anar descobrint una trajectòria molt compacta i sòlida que el va portant, a través d’una molt bona qualitat literària, a una fruïció excel.lent on cada nou títol representa un graó més d’aquesta ascenció cap a la plenitud i al plaer literaris. Són llibres escrits sense concessions a la facilitat entre els quals, a part de les obres esmentades, voldria destacar veritables joies com: Tot quan veus és el mar (La Galera, 1987), El palau de vidre (Aliorna, 1989), Han cremat el mar (Edebé, 1993) o Samba per a un "menino da rua" (Edebé, 2000), entre moltes d'altres.

Dins la narrativa per a joves, Biel Janer Manila és avui un dels nostres clàssics més preuats per les raons que ja he esmentat però també per dues qualitats més que no em puc estar de comentar. Una, la seva independència i llibertat com a escriptor. Janer Manila no està al servei de ningú en el sentit de cedir davant algunes de les moltes servituds que avui té el món de l’edició, inclosa l’edició de llibres per a joves. Janer Manila escriu allò que vol, quan vol i de la manera que vol prescindint de les modes i els gustos del moment. Si la seva llibertat s’ha de doblegar davant d’alguna cosa, només ho farà davant la coherència i el respecte al lector.

La segona qualitat que vull destacar d’en Biel és precisament el compromís amb el lector, amb tots els lectors, amb la societat en general. El compromís de l’escriptor amb els més febles, amb els més marginats, amb els més humils... Les seves novel.les han anat canviant de registre amb el pas dels anys però el compromís continua essent-hi. Des d’ El palau de vidre i El rei Gaspar –ens diu ell mateix- fins a El terror de la nit o bé Samba per a un “menino da rua”, sempre he volgut posar messions pel perdedor, apostar pel desposseït, pel vençut.

Els temes tractats per en Biel, moltes vegades són colpidors i deixen el lector una mica estabornit. El lector ho ha de saber per tal de no sorprendre’s més del compte i poder assimilar amb equilibri i serenitat els esdeveniments que algunes de les seves novel.les expliquen. Fixem-nos en aquest text: Benedita Moreira no podia dormir aquella nit... En un barri de favelas de Rio, Benedita Moreira esperava, amb els ulls molt oberts, damunt una màrfega. El seu fill feia dies que no passava per allà, i això només volia dir una cosa: que li havia passat una desgràcia. Aquella dona ho intuïa. També sabia que trobaria el seu fill. Potser mort, com molts altres nens del carrer, però el trobaria. Aquest és el text amb el qual Janer Manila inicia la novel.la Samba per a un “menino da rua” (Edebé, 2000).


 Colpidora és també la seva novel.la juvenil, una de les últimes que Janer Manila ha publicat: He jugat amb els llops (La Galera, 2010), Premi Joaquim Ruyra. Es tracta d'una història real protagonitzada per un nen, Marcos, que va viure i conviure als boscos amb els animals i que Janer Manila va conèixer: el noi tenia sis anys quan el seu pare el va vendre, i en tenia dinou quan el trobaren. Quan el vaig conèixer en feia deu que l’havien descobert en un estat gairebé salvatge. Actualment viu a casa d’uns amics que l’han acollit en un petit poble de Galícia... (Podeu llegir-ne més aquí)

Estem massa mancats de narradors que ens sàpiguen seduir a través de les paraules i a través de les seves històries. Hem entrat al segle XXI empesos i totalment saturats de xerrameca caòtica i superficial i és d’agrair quan un seguit de belles paraules, d’atractiva ressonància i de profundes creences ens permetin afrontar la rutina diària d’una manera més reconfortant i plena. Janer Manila parla, en els seus articles i assajos, entre moltes altres coses, de l’escriure i del llegir, del poder evocador de la paraula, del lector, de literatura infantil i de la necessitat que tenim els humans d’emocionar-nos davant d’una història. Són els temes preferits de l’autor i quan en parla ho fa amb un apassionament que s’encomana fàcilment al lector.

Em sembla bé acabar aquest comentari amb un sucós fragment d’una entrevista que li va fer Sebastià Alzamora: Ara sabem –diu Gabriel Janer Manila- que la literatura no transformarà el món. Però sí que ens pot commoure com a individus, i això és el que intent, és en el que crec. Ho deia Gianni Rodari al principi de La gramàtica de la fantasia, i jo encara ho predic, amb l’exemple aquell de la pedra dins l’estany. La pedra, quan és llançada dins l’estany, crea una commoció en la superfície i en el fons de l’aigua. La paraula fa el mateix efecte sobre la sensibilitat de les persones.

Janer Manila avui en fa setanta-tres!
Per molts anys, Biel!!

Josep Maria Aloy



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada