(Portada de la novel.la)
"Balau, l'heroi del riu" (Pagès editors,
2015) és la novel·la juvenil que acaba de publicar l'escriptor Josep Vallverdú,
degà de la literatura per a joves, que, a punt de complir 92 anys, ofereix una
recreació del món prehistòric.
En una societat totalment col.lapsada pels enginys
electrònics i tota classe d'estímuls audiovisuals, Josep Vallverdú recorre a la
prehistòria, un dels seus temes preferits, per descriure l'evolució dels
humans, l'origen de la civilització, la invenció de les eines, del foc, de la
vida en comunitat... Un clar missatge a favor del progrés però també de la
comunicació, de la solidaritat, de l'esforç...
La
novel·la, destinada sobretot a lectors joves, actua com de mirall perquè aquests
lectors puguin observar i reflexionar d'on vénen, -d'on venim- i gràcies a què
i a qui hem pogut evolucionar els humans fins als nostres dies. És a dir, no és
menys important aquell jove primitiu que va fer foc per primera vegada o va
construir un caiac per navegar pel riu que qualsevol jove ben habilitat avui en
el maneig dels dispositius mòbils. La novel·la vol transmetre uns valors que ja
se'ns han transmès des de l'antigor i que han ajudat a conformar la nostra
manera de ser i de viure.
En aquest relat, situat en el trànsit del paleolític
al neolític, es descriu aquell gènere de vida fluvial i lacustre a partir de
Balau, l'heroi del riu, un noi que, en principi solitari, es veu acompanyat
després per dos menuts, nen i nena, que creixeran amb ell. La Memé, en Balau i
en Naki, viuran sedentarisme i nomadisme, i arribaran a establir contacte amb
civilitzacions un xic més avançades que no pas la que havien conegut, i també
calamitats geològiques i quasi còsmiques, mentre es dibuixa en l'esperit de la
raça humana el pas de l'instint als sentiments.
Els tres protagonistes de la peripècia s'avenen a
formar una petita comunitat a partir de la qual aniran mostrant les seves
habilitats i estratègies per sobreviure en un escenari carregat d'obstacles i
de sorpreses on els caldrà demostrar tothora el seu enginy per superar-les. La
descoberta d'altres grups humans els portarà a establir-hi relacions, a
col.laborar amb ells, a crear noves formes de vida... que el lector anirà
descobrint i que jo no revelaré per no avançar esdeveniments de la novel·la que
ha de descobrir el propi lector. Com és habitual es tracta de joves espavilats,
inquiets, que es defensen sols, expeditius i amb molta iniciativa... com els
personatges joves que poblen la majoria de novel·les de Vallverdú.
"Sentia el crit dels ocells nocturns,
la bonior dels
insectes,
la correguda d'algun
rosegador.
Però sobretot sentia
cada passa
més a prop l'olor de
l'aigua del riu".
El paisatge, escenari verge i natural
Sí que vull destacar algun aspecte de la novel.la
que mereix un comentari. Per exemple el paper que hi té el paisatge. És evident
que una novel.la que es titula com es titula, incorpora automàticament un
personatge principal anomenat paisatge que en l'obra de Vallverdú sempre ha
tingut un protagonisme excepcional. És el paisatge sobretot verge, no trepitjat
-o poc- per l'home. Un paisatge net, pur, natural... Al llarg de la novel.la,
Vallverdú hi fa diverses referències, amb minucioses descripcions: ... les arbredes de verns i bedolls, i més
enrere alzines i roures, amb extensions d'herbei i mates espinoses o molt seques…
I sovint, a la vora de l'aigua, la canya xisca i el jonc o
la boga… ara que un raig de sol tocava les altes capçades dels arbres amb un
bes de grogor... l'aire era prim i fort, amb sentors de pi... se sentien pels
turons udols i clapits de llops i de xacals, i el crit d'algunes aus que
semblaven esquinçar la nit.
"...rumiava i
començava a entendre, encara confusament,
que es podia viure
sense caminar interminablement
dia rere dia i sense
dormir sempre en llocs diferents.
Potser era bona cosa..."
El llenguatge, eina imprescindible de
l'escriptor
Gairebé convertit també en un protagonista més, el
llenguatge i el vocabulari continuen sent l'eina d'expressió de l'escriptor.
Les descripcions i girs narratius embelleixen unes pàgines que es fan llegir,
malgrat que en més d'una ocasió s'hagi d'anar a consultar el diccionari: ... Les llúdries, quan el veien, fugien a
amagar-se entre les canyes xisques, la boga i el senilll de les vores fangoses,
o les soques dels saücs, tot emetent furiosos ganyols d'enemistat davant
d'aquell ésser tan gros..."
El vocabulari, com sempre, és molt precís.
Vallverdú, des de sempre, es resisteix a parlar genèricament d'arbres,
d'ocells, d'eines... Així, doncs, les fulles amb què el protagonista embolica
els peixos no són d'arbre, són d'àlber... i els nius que troba no són d'ocells
sinó de guatlla o de perdiu... i els nens amics del protagonista fan foc amb un
bastó no d'arbre sinó de freixe... i els dos troncs que conformaran un
rai es lliguen amb boga...
"...avançava
amb la rapidesa d'un llamp
una massa d'aigua
bruta, barrejada
amb grosses pedres i arbres arrencats,
tot formant un front
destructor més alt
que un ós dreçat
sobre les potes sagueres..."
Josep Vallverdú, a casa seva (Setmana Santa del 2015)
Una novel.la sobre la història de la cultura
Josep Vallverdú, home de cultura clàssica i
universal, no és la primera vegada que tracta de temes referents a l'evolució
del gènere humà. Alguns dels seus contes ja havien narrat algun episodi relatiu
al descobriment de les eines, del foc, de l'arc -en "L'inventor del
braç-llarg", per exemple, o en "El primer cisteller"-.
També en una de les seves novel.les juvenils,
publicada ja fa quaranta anys, "Tres xacals a la ciutat" (La Galera,
1976) trobem el mateix escenari prehistòric, amb dos nois i una noia, que
queden com a únics supervivents de la seva tribu i s'han d'espavilar sols per
tal de subsistir. Les seves habilitats són, com en el cas que ens ocupa avui,
ben diverses i van dirigides a fer-se ...faldellins
i armilles de pell, que cosiren amb fils fets també de cuiro, els quals
passaven per forats practicats amb agulles d'ós i que nuaven després... mentre
Tana i Adur ensenyen a Lork com es fan els cistells...
Vallverdú
ha manifestat en diverses ocasions que de
molt jovenet, m'interessava ja per l'aspecte "història de la cultura",
de la Història en majúscula. Tenia deler per saber exactament com tallaven les
pedres a la prehistòria, com feien els càlculs els amerindis, l'evolució dels
vaixells de vela...
"Balau, l'heroi del riu" no pretén ser un
llibre d'història de la civilització però està ple d'històries que expliquen
com els humans han anat desenvolupant una vida cada vegada més civilitzada i
més comunitària... I aquesta és, en síntesi, la idea central d'una novel.la que
ha de permetre, com deia a l'inici, que els joves d'ara s'hi emmirallin, no pas
per constatar que avui ells són més rics en tot sinó que si tenen de tot és
perquè ja des del neolític gent que habitava a les ribes dels rius eren molt
rics en idees i voluntats. Idees i valors que encara mantenim i hem de procurar
mantenir perquè ens segueixin enriquint a tots, més que mai.
Josep Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada