El carter em deixa a la bústia dos sobres de
l'editorial Baula. En un hi trobo "La selva d'en Miquelet", un conte
del veterà, veteraníssim, Joaquim Carbó. A l'altre, "Un misteri
gegantí", un conte de la jove, joveníssima Laia Massons. No em passa
desapercebuda una reflexió.
Joaquim Carbó és un dels escriptors referents,
fundacionals i pioners de la literatura catalana per a nois i noies que carrega
a les seves espatlles un centenar llarg de llibres per a aquest públic jove. I com ell, Josep Vallverdú, amb noranta-un anys i d'altres que van
pel camí i alguns més que malauradament ja ens han deixat.
Laia Massons és una jove llibretera que s'estrena
amb el conte que presento avui: "Un misteri gegantí". I com ella unes
quantes dotzenes de joves escriptors intenten fer-se un lloc dins aquest camp
tan ben nodrit -o no tant- on podem trobar de tot i molt. Dotzenes d'escriptors
que conformen el relleu generacional i que van agafant, a poc a poc, el timó d'una
activitat de pes.
Malgrat
que els escriptors més veterans encara continuen escrivint, com es pot observar
en aquest article d'avui, és inevitable i imprescindible que les noves
generacions vagin assumint la funció no sols de succeir-los sinó de fer-ho tant
o millor que ells i d'esdevenir també, amb el temps, uns referents imprescindibles
per als lectors joves. Avui, dos contes, un al costat de l'altre, un d'un
veterà i l'altre d'una escriptora principiant, ens diuen moltes coses sobre
aquest traspàs de poders, sobre aquest relleu necessari i, és clar, saludable
i, en certa manera, fins i tot trencador. Trencador o no tant. Vegem-ho.
"La selva d'en Miquelet" de Joaquim Carbó
Carbó, molt avesat a parlar de qualsevol tema, amb
una enorme senzillesa i claredat, ens ofereix un conte amb poques pretensions
d'entrada però amb una seguretat extraordinària d'allò que vol dir i transmetre
als nois i noies: la sensibilitat per la natura i els animals.
El seu protagonista, en Miquelet, com molts dels
protagonistes de Carbó, és un nen sensible, acurat, encuriosit, amb ganes
d'aprendre, de conèixer i d'esforçar-se per tot allò que té a veure amb el
respecte als altres, encara que siguin bestioles i d'acord amb un comportament
personal exemplar. La preocupació de l'escriptor sempre ha estat oferir un
model de persona que fàcilment pugui convertir-se en model d'identificació per
als lectors joves, una tasca, sobretot avui, força difícil donades les
circumstàncies actuals. Carbó no defalleix mai en aquest intent.
La seva preocupació pel llenguatge és notable i,
malgrat que es tracti d'una narració planera i senzilla no escatima algunes
possibilitats d'oferir un llenguatge que obligui al lector a aturar-se davant
de determinades expressions que no pretenen altra cosa que enriquir el seu llenguatge.
Així el lector pot descobrir mots com: picotejar, entrampar, escapçar, lliscar,
xerroteig...
Un desenllaç sorpresa i totalment inesperat tanca la
petita història del Miquelet deixant el lector amb una petit somriure als llavis
i amb més ganes de seguir llegint pel pur plaer de llegir i de passar-s'ho bé.
Un objectiu que Carbó sempre aconsegueix amb èxit.
"Un misteri gegantí, de Laia Massons
El conte d'aquesta novella escriptora, que s'estrena
amb empenta i sobretot amb unes ganes inmenses de fer-se un espai dins
d'aquesta selva de lletres i lletrats on més de mil escriptors catalans hi han
ficat el nas i intenten fer-ho cada vegada millor, ens explica la història de
la Mariona, de la qual desconeixem l'edat però que s'entristeix i plora perquè
un cop ha estès tota la roba es posa a ploure i se li mulla. Una roba que ha
d'estar eixuta, planxada i ben plegada perquè s'ha de fer servir l'endemà
mateix.
La Mariona, a diferència d'en Miquelet, és un
personatge que s'espanta amb facilitat i es bloqueja quan s'adona que no tindrà
la feina acabada però, assumint la seva responsabilitat, es mobilitza per
aconseguir el seu propòsit. Es mobilitza ella i mobilitza tota l'escala de
veïns ja que tots es disposen a ajudar-la, cadascú en allò que pot pel seu
ofici o per la seva destresa. La Mariona, seguint els consells de cada veí es
fa seva la idea que "tot problema té solució" i no defalleix i
aconsegueix finalment tenir la roba a punt. A punt per a què? Fins que no girem
pàgina no ho sabem. I no penso pas explicar-ho, és clar. Només diré que és un
final d'una sola pàgina i sense text. La il·lustració ho diu tot, cosa que
trobo d'una gran capacitat creadora i d'un estalvi de paraules que serien,
d'altra banda, innecessàries.
El llenguatge que utilitza la jove autora no és
massa diferent de l'utilitzat pel veterà Carbó. No hi trobem mots difícils però
en canvi hi ha una tendència a utilitzar algunes frases fetes, tasca de la qual
Carbó n'és un gran expert i els seus llibres en van plens. Expressions com "en
un tres i no res", "estira-i-arronsa" en són un exemple i
mostren l'interès de l'autora per no deixar perdre determinades expressions que
cada vegada són ja més difícils de sentir.
I si una narració és bona quan emociona el lector,
els dos contes intenten seduir-lo i aportar-li una dosi d'emoció i també d'alegria.
Emili Teixidor, un dels grans del nostre país, ens recordava sempre que
qualsevol text dirigit als joves el primer objectiu que havia d'aconseguir era
emocionar. I una altra veterana com la Dolors Alibés també deia que "un text no pot deixar indiferent el
lector i l'ha d'agredir d'alguna manera ja que una lectura que entra sense
esgarrapar també surt sense deixar rastre". Quanta raó!
Un relleu generacional de qualitat
La comparació dels dos contes permet constatar que
un conte d'una escriptora que tot just s'inicia en l'art d'escriure no està pas
gens lluny dels resultats que ofereix el conte d'un escriptor veterà que hi té
la mà trencada. La majoria dels joves escriptors actuals han begut dels
escriptors veterans i s'han format a través de les seves obres. No és estrany,
doncs, que els resultats siguin satisfactoris i el relleu relativament fàcil. Almenys
en aquest cas, podem creure que el relleu que s'està produint dins la nostra
literatura per a joves, és un relleu sense trencaments ni conflictes, un relleu
seriós i respectuós on els autors veterans han de sentir-se satisfets del seu
mestratge i els escriptors joves també
han d'estar satisfets d'haver tingut com a models aquell grup d'escriptors que
van ser pioners en una època en què tot estava per fer però tot era possible.
Uns i altres hi surten guanyant però, sobretot, hi surt guanyant el públic
infantil i juvenil que es mereix la millor literatura del món. I tots ens n'hem
d'alegrar.
Josep Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada