No
hi ha dret que la nostra societat i els bancs
converteixin
una persona valenta i treballadora
en
una persona poruga i malalta. La crisi no només
fa
la gent pobra, també la fa patir i emmalaltir…
Qui
em torna la mama d’abans?
Tot i que la vida de qualsevol persona podría ser portada
al cinema, algunes d’aquestes vides podrien convertir-se en autèntiques
pel·lícules dramàtiques. És el cas que relata, de forma admirable, l’escriptora
Maite Carranza a la seva novel·la per a nois i noies “La pel·lícula de la
vida”, il·lustrada per Iratxe López de Munáin i publicada per Cruïlla.
La novel·la, guanyadora del Premi Vaixell de Vapor, 2016,
vol ser un dur i descarnat exemple de com està afectant la llarga crisi
económica actual a famíles que poc s’ho esperaven i que de viure bé i amb
satisfactòria normalitat es troben forçats a davallar a l’infern de la misèria
i al desnonament davant el silenci de les administracions, de la justícia i de
la mateixa societat. En el cas d’aquesta novel·la la tragèdia esdevé més colpidora
encara ja que la veiem –o la llegim- des de la mirada i el punt de vista de dos
germans ben joves encara per haver de suportar tanta pena, sense entendre bé
els motius.
L’Olívia, la gran i admirable
protagonista de la novel·la, és una adolescent normal, com qualsevol altra. Té
una mare actriu, un pare missing, un
germà poruc però a qui s’estima per damunt de tot. Una noia amb una vida
normal, sense penúries, amb amigues llepafils, una tele espatllada i un pis a
l’ Eixample. Però, impensadament, la crisi truca a la seva porta i el seu petit
món s’ensorra fins a límits insospitats i insostenibles que no sols alteren
l’estabilitat de la familia sinó que la sotmeten a una terrible i crua
davallada als carrerons més foscos de la pobresa i de la desesperació.
Jo he plorat perquè tots els records del temps
que
he viscut en aquest pis han quedat darrere la porta.
Una porta que ens han obligat a tancar per
força….
Davant la impotència de la mare
per salvar tot el que es pugui d’aquest impetuós i colpidor naufragi, l’Olívia,
traient forces de flaquesa, forces què només adolescents expeditius i serens són
capaços de mostrar davant inesperades situacions, se les empesca per tirar
endavant sigui com sigui, amb una bona dosi d’imaginació i gràcies al seu germà
Tim, i pensant especialment en ell. I descobreix que a la pel·lícula de la vida tots hi podem col·laborar una mica a
escriure el nostre propi guió.
(La Mamafatou, qui més els va ajudar)
La família ho perd tot: llum,
mobles, aigua… fins arribar al tràgic i forçós desnonament i ser llançats al
carrer de la forma més brutal… L’Olívia
arriba a ser conscient que els records sovint caben en una butxaca i que els
objectes, com les paraules, se’ls endú el vent, que tot allò que les persones
normals creuen que és immutable pot ser que no ho sigui… A més d’això, ha
après que hi ha certs moviments sísmics personals que afecten moltes famílies,
però que queden amagats dins les cases i dels quals ningú no se n’assabenta…
Amb l’arribada de l’ordre de desnonament, tot s’ensorra…
I la situació de la familia, del que queda de la família, és escruixidora: Nosaltres, la mama, el Tim i jo, ara som
pobres, però al govern del nostre país se li’n fum… Ningú no ens protegeix…Per
evitar que el germà, que té cinc anys, pateixi més del compte, Olívia s’inventa
una estratègia insòlita perquè ell visqui tot aquest procés amb una espurna
d’il·lusió, de fantasia i d’esperança. Una estratègia que no puc desvelar per
no avançar esdeveniments que ara són propietat dels lectors.
Vull
estalviar-li la pena de saber que el món
no
és un lloc bonic i acollidor, de descobrir, que
les
mares s’ensorren i d’adonar-se que la gent
no
és solidària, amable ni compassiva, com
ens
volen fer creure. Encara és massa petit…
La novel·la pot arribar a tenir diverses lectures sobre
aquesta piconadora dita crisi que arrossega i esclafa no sols els més febles a
la misèria sinó una bona part de la població benestant que mai s’hagués
imaginat un transtorn d’aquesta envergadura. Per aquest motiu crec que és una
lectura molt adequada i dirigida també al jovent que, com l’Olivia es pot veure
obligat a ajudar en moments difícils i a tenir coratge per sortir d’una situación
tan caòtica. En aquest sentit, l‘Olívia, personatge brillant i ben dissenyat,
esdevé, ella sí, un exemple de maduresa i de lucidesa gairebé inversemblants: …
Fins no fa gaire jo em pensava que les
úniques coses dolentes que em podien pasar al món eren: suspendre les
matemàtiques, que se m’espatllés l’ordinador i que les amigues m’esborressin
del Whatsapp. Era una pija. Ara sé que hi ha coses importants i coses estúpides
i que les coses importants són poder menjar cada dia, tenir llum i gas, tenir
salut i estar tots tres junts…
Les il·lustracions d'Iratxe López són immenses,
acolorides i descriuen la cruesa d’algunes escenes. Les expressions dels
personatges són colpidores i algunes escenes perfilen fins i tot el dolor i
l’atmosfera grisa del moment.
“Una vida de pel·lícula” és una gran novel·la. Una
novel·la que dignifica excel·lentment la Literatura Infantil i Juvenil que tant
costa de trobar avui dia enmig de l’allau de llibres poc sòlids que entorpeixen
el desenvolupament i l’enriquiment d’un gènere literari tan oblidat com aquest,
on sembla que tot hi sigui ben rebut. Maite Carranza, escriptora de llarga i
atractiva trajectòria, ha escrit una obra de lectura gairebé obligada.
L’Olívia
ara sap que tot allò que les persones
normals creuen que és immutable pot ser que no
ho sigui.
Josep Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada