(Article publicat a les pàgines del diari REGIÓ-7 el dia 27 d'octubre de 1991 arran de la seva mort, el dia 2 d'octubre de 1991).)
A Maria Aurèlia Capmany
Benvolguda
Senyora:
Com
ja us podeu imaginar, i com és obvi, aquests dies, les revistes culturals i els
suplements literaris de tots els diaris parlen a bastament de Vós. Heu estat
una persona carismàtica i tot un símbol cultural i és just que això us sigui
reconegut. A través de planes i planes s'ha parlat de la vostra persona, de la
vostra vida i de la vostra obra i hom ha repassat la majoria de títols de la
vostra àmplia i ben diversa producció.
Dissortadament,
però, i com ja acostuma a ser habitual, s'ha ignorat gairebé tota aquella part
de la vostra obra destinada al públic jove. Una greu injustícia a una persona
com Vós, que sempre havia tingut present aquest públic, prova d'això en són
títols com: «Quim/Quima», «El malefici de la reina d'Hongria» o bé «La
rialla del mirall».
Però
no us hi amoïneu: els joves lectors estan
tan acostumats a aquests oblits que ja no en fan cas. En el fons és una
qüestió de manca de delicadesa i de sensibilitat. Mireu: quan l'Emili Teixidor
fou proposat com a «l'Escriptor del mes», es van fer grans elogis -i ben
merescuts, per cert- de la seva obra però enlloc no es parlava de la seva
narrativa per a joves i estic segur que estareu d'acord a considerar l'Emili com un dels escriptors ja clàssics més importants per al públic jove
del nostre país. No fa pas massa, precisament, editorial Cruïlla feia pública
la notícia que «L'ocell de foc», una obra emblemàtica d'aquest autor,
havia arribat ja als 100.000 exemplars. Quin autor per a adults pot
enorgullir-se d'això? Ben pocs, certament. Dels llibres per a joves, en canvi,
això mateix es pot dir de «Rovelló» del prolífic Vallverdú, de «EL
zoo d'en Pitus» de Sebastià Sorribas, de «La casa sota la sorra» de Joaquim Carbó...
i alguns més ofereixen xifres ben sucoses que ja voldrien per a
ells la majoria d'escriptors no juvenils.
I,
posats a dir, voleu un altre exemple ben significatiu? Deveu saber que Josep
Faulí va escriure fa temps un llibre que recollia tots els Premis literaris
atorgats al nostre país. Doncs, bé: enlloc no es parlava tampoc dels premis
destinats a obres infantils i juvenils. Com si no existissin. «Se'ls va menjar
tots» -em deia un dia, amb molt bon humor, Joaquim Carbó. També Josep Vallverdú
va protestar amb energia a través d'un article a la premsa. Premis tan
prestigiosos com el Folch i Torres -fa trenta anys que es convoca!- o bé com el
Ruyra o el Ramon Muntaner, que superen el milió de pessetes, són descaradament
ignorats en un llibre el títol del qual és paradoxalment el de «Premis
literaris».
I no
parlem del món de la il·lustració, on es dóna la circumstància que gent del
país, conegudíssims arreu del món, són sistemàticament oblidats i menystinguts
en el propi país.
No
us vull pas atabalar. Ho sabeu prou: la literatura infantil i juvenil ha de
conviure amb aquest fort handicap. És la literatura que avui es publica més i
probablement també és la que es llegeix més. Però els grans no se la prenen
seriosament. Bé, no tots els grans, tampoc. Tal com deia en començar, Vós
mateixa hi heu dedicat un interès i una atenció molt lloables. El vostre «Quim/Quima»
(Laia, 1971), per exemple, és una novel·la complexa però molt rica en valors.
Deixeu-m'ho recordar: narra les aventures d'un xicot -Quim- que alhora és també
xicota -Quima- «que trobava el món bell i mal fet i per tant es creia amb el
deure de seguir vivint per tal d'endreçar-lo una mica». «Quim/Quima» és
tot un manual, avançat en el seu moment, la lectura del qual transmet als lectors valors com l'amistat
«una de les manifestacions més esplèndides de l'esperit humà»; el diàleg: «Quim s'havia acostumat a discutir i les
respostes que tanquen la possibilitat de discussió no li agradaven prou»; també
la igualtat de sexes: «la primera cosa per la qual va notar Quim que ja no era
un home sinó una dona, és a dir, que ja era Quima, és que va perdre del tot
aquella impressió de ser important...» «Quim/Quima» parla també de la
justícia, de la veritat, de l'amor...
Per
la seva banda, les dues novel·les següents: «El malefici de la reina
d'Hongria o les aventures de tres patrons de nau» -Déu n'hi dó del títol,
Maria Aurèlia!- editada a Barcanova (1982) a la col·lecció «Centaure», sobre la
Barcelona -la vostra Barcelona!- de finals del segle XVIII, escrita amb una
fina punta d'humor i «La rialla del mirall», editada per Empúries
(1989), a la col·lecció «L'Odissea», la història d'una amistat entre dos
adolescents, amb una àmplia anàlisi dels anys quaranta, són novel·les riques en
sentiments que deixen un bon regust en el lector.
L'última
obra que m'agradaria destacar és la vostra interessant adaptació de «Tirant
lo Blanc» que va publicar Edicions Proa el maig de 1989, amb unes
extraordinàries il·lustracions de Manuel Boix. Ha estat
comentada àmpliament en diaris i revistes la vostra dedicació al teatre i
especialment el vostre coneixement i interès per «Tirant lo Blanc»
-quina ironia de la vida, que la mort se us emportés l'any del Tirant!-. En
l'acte de presentació d'aquest volum de Proa, va parlar Martí de Riquer i després
vareu parlar Vós. Recordo que els dos estaveu d'acord i crèieu que adaptacions
per a joves com aquesta han d'esdevenir una eina que els serveixi per emprendre
la lectura de la novel·la original i un camí que els porti a llegir els grans
llibres. Per això han de ser -dèieu- adaptacions engrescadores.
Em
va agradar quan afirmàreu que havia estat un repte per a Vós reduir una
novel·la d'aquesta envergadura «i fer-la entenedora als ulls encara juganers
dels nens, que segurament poques ganes tenen de llegir». D'aquí la necessitat de fer-se persuasiu, «talment com si
expliqués una rondalla, però alhora, penetrant amb voracitat fins al moll de
l'os de l'aventura». Ho dèieu amb convenciment però amb gràcia. Recordaré
sempre que, entre el públic que hi assistia, el vostre company Jaume Vidal i
Alcover reia pels descosits. Fou un acte entranyable. Però... qui realment, aquella tarda, tenia uns ulls
terriblement juganers, éreu Vós, Maria Aurèlia. Terriblement juganers, encara!
Josep
Maria Aloy / octubre de 1991
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada