dilluns, 19 de setembre del 2016

Retornen els clàssics (2): L'escrivent que "preferia no fer-ho"



Clàssics són aquells autors o bé aquelles obres que sempre són actuals i que es van reeditant constantment perquè tenen la capacitat de continuar suscitant interès i emoció més enllà del temps i de les modes.

Ja vaig parlar de Ramon Llull i especialment del seu bestiari, el "Llibre de lesbèsties", molt adequat també per als lectors joves, que diverses editorials s'han proposat reeditar per tal que no l'oblidem just quan es compleixen 700 anys de la seva publicació.

A banda de Llull, però, en poc temps han aparegut almenys tres clàssics més. Ja vaig comentar la setmana passada el relat més kafkià de tots els relats de ficció: "La metamorfosi", de Franz Kafka, publicat per Sembra Llibres.

Avui presento el segon clàssic: el que té per protagonista "l'escrivent que preferiria no fer-ho", "Bartleby, l'escrivent", de Herman Melville publicat per Bromera. Finalment, el proper dilluns li tocarà el torn al tercer clàssic d'aquesta tongada, que torna a ser un llibre de Sembra Llibres que ofereix "els millors relats de l'escriptor més juganer i esbojarrat", Roald Dahl, amb motiu del centenari del seu naixement. Cal felicitar les editorials que aposten pels clàssics i ens els retornen amb tot l'afany de traslladar-nos de nou el plaer de disfrutar-los.

Si bé d'altres escrivents podria escriure la vida
sencera, amb Bartleby aquesta tasca resulta impossible.
Crec que no existeix material suficient per a una
biografia completa satisfactòria d'aquest home.
Es tracta d'una pèrdua irreparable per a la literatura.


Bartleby, l'escrivent que "preferia no fer-ho"

No deixa de ser curiós i sorprenent que Herman Melville, l'autor de "Moby Dick", una de les més famoses aventures que s'han escrit mai, s'arruïnés amb aquesta obra i en canvi obtingués un èxit molt acceptable amb un relat breu i insòlit com és "Bartleby, l'escrivent".
Les raons són múltiples entre les quals cal destacar la creació d'un personatge, Bartleby, que és capaç ell sol d'atraure l'atenció del lector i arrossegar-lo fins al desenllaç de l'obra. Un altre dels ingredients que justifiquen l'èxit d'aquesta curta història és la seva originalitat i aparent senzillesa, així com la densa atmosfera que es va creant a poc a poc i que arriba a empapar l'ambient d'una tensió dramàtica que va creixent en intensitat.

Situem-nos: un advocat té tres treballadors a la seva oficina però en necessita una altre per l'excés de feina i contracta un home desconegut però que des del primer dia es mostra enormement eficient i treballador. Tant, que es passa el dia a l'oficina treballant tot el dia, sense fer cap altra activitat ni sense agafar-se un temps de descans. Un bon dia però es planta i molt educadament manifesta a l'advocat que "preferiria no fer la feina". Així de clar. I no la fa. L'advocat no entén els motius però s'adona que la decisió de l'escrivent, sorprenentment, és definitiva i, a partir d'aquest moment, es debat en el dilema de si cal acomiadar-lo o seguir-lo aguantant per si canvia d'opinió... Bartleby aconsegueix despertar en l'advocat un sentiment de compassió que l'anirà embolcallant en els dubtes, I no explico el final per no condicionar el lector.

... copiava dia i nit, a la llum del sol o de les espelmes.
... escrivia d'una manera silenciosa, pàl·lida, mecànica
... Però hi havia alguna cosa en Bartleby que no sols
em desarmava, sinó que, d'una forma prodigiosa,
em commovia i em desconcertava.

L'aparent senzillesa d'aquesta obra, per cert, molt adequada per als lectors joves que s'ho passaran bé llegint-la, rau en la profunditat dels seus missatges i l'expeditiva i sorprenent conclusió a què ha arribat l'oficinista, segur d'ell mateix i ferm en el seu propòsit malgrat li pugui suposar una càstig o un comiat. Bartleby és un exemple de l'home solitari, sense vida social, a qui ningú espera mai i que es pot permetre decidir el seu futur perquè el seu futur no té al·licients ni projectes ni encara menys reptes. No hi ha raons que justifiquin la seva decisió. Simplement deixa de treballar, és a dir, "prefereix no fer-ho". I punt.

La seva pobresa és gran; però la seva soledat, que
horrible. !... Per primera vegada a la meva vida em
va envair un sentiment de malenconia aclaparadora
 i punyent. ... El vincle que ens unia com a humans
ara m'arrossegava irremeiablement a la melangia.
Una melangia fraternal!

L'home sense atributs

L'edició que presento avui és la que acaba de publicar l'editorial Bromera. Es tracta d'una molt bona traducció feta per Pau Garcia Pons i Josep Marco Borillo i conté una introducció amb informacions sobre l'escriptor Melville i la seva obra. Josep Marco Borillo, l'autor de la introducció, posa en evidència que Bartleby és el protagonista absolut d'aquest relat, el principi i el final de la història i destaca la idea que no es tracta d'un rebel, ja que no es nega obertament a fer allò que li manen; només diu que "preferiria no fer-ho". I aquesta resposta no sols desarma el seu patró, l'advocat, sinó que cancel·la de manera efectiva la possibilitat de la interacció tan professional com personal. Per a Borillo és una resposta paralitzant, inhibidora en el doble sentit de possibilitar la paràlisi pròpia (la de Bartleby) i d'inhibir la resposta de l'advocat... Bartleby no té ni passat ni un futur, no té context, i sense context no hi pot haver significat ni interpretació. És un fantasma... un ésser de naturalesa angelical, sense voluntat, fascinat pel no-res...

Bartleby és la història d'un home de qui no se sap a penes res... El "no" de Bartleby pot ser un no a la vida, en general. El nostre heroi ni menja, ni treballa, ni parla, no sembla conèixer ningú, ni fa res en concret... tant se li'n dóna el que li proposen de fer perquè no pensa fer res. Passa les hores com un badoc davant d'una paret cega. Allò que el defineix és la paràlisi, la inactivitat, l'immobilisme, el silenci.... una desesperança absoluta, d'una total falta d'expectatives. Bartleby també podria ser  "l'home sense atributs" de la novel·la de Robert Musil: un qualsevol,  algú que, en no tenir context, ni passat ni futur, no té res que el defineixi. O si:  precisament allò que el defineix és la manca de trets definidors. Això fa de Melville un avançat al seu temps, ja que, en esperit, l'emparenta amb autors del segle XX com ara Kafka o Beckett. El nihilisme esdevé, doncs, una manera d'estar al món..

Se m'havia convertit, ben clarament,
en una pedra de molí lligada al coll,
no només inútil com a penjoll, sinó
a més dolorosa com a càrrega.

La nota introductòria acaba dient-nos que el relat és una petita obra mestra. Petita per l'extensió, no per res més.... De vegades no calen centenars de pàgines per a dir coses rellevants sobre la condició humana, per exemple. Com totes les obres mestres, Bartleby conté grans dosis d'indeterminació, d'ambigüitat. No acabem de saber què és exactament el que ens vol dir l'autor, amb aquest text... es tracta d'un relat que permet una gran multiplicitat de lectures. Una obra que val la pena llegir i recomanar, especialment també al públic jove ja que conté prou ingredients per invitar-los a una reflexió més o menys profunda sobre la vida, les expectatives de futur i els reptes que cal afrontar per no caure ni en l'immobilisme ni en la solitud. Per no esdevenir un nou Bartleby!

Josep Maria Aloy



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada