Ha
mort, Carner. ¿Sabeu? És el senyor que anava
pel
camp i que, en tornant de donar un volt,
deia el
que havia vist, a tots portant consol.
(Joan Ferrater)
“Retorn”, la novel·la de Carles Casajuana (Sant Cugat,
1954), publicada per Columna, narra la visita del poeta Josep Carner a la
Barcelona encara franquista, l’any 1970, després de 30 anys d’exili. La
novel·la és la crònica d’aquest “retorn” quan Josep Carner, el príncep dels poetes
catalans, no sabem massa per quin motiu, retorna a casa quan ja és molt gran i
es troba en un procés de degeneració física que no li permet entendre i viure,
amb intensitat i plenitud, aquesta part final de la seva vida.
Aquesta situació física i mental del poeta el converteix
en un protagonista excepcional i molt vulnerable que permet que el lector el
vagi descobrint a poc a poc i el vagi estimant, tant a ell com a la seva obra.
Podria dir que el llibre de Casajuana esdevé una boníssima porta d’entrada a
l’estudi de la biografia del poeta per part, sobretot, dels estudiants de
literatura de qualsevol institut. Una lliçó excel·lent de com ensenyar la
literatura als joves. Ensenyar-la i fer-la estimar.
Filla
del cel, jo só la Font de l’Oreneta,
em
descobrí l’ocell i em coronà el poeta...
(Josep Carner)
Diversos son els aspectes que ens permet
descobrir la novel·la de Casajuana. En primer lloc, la situació política del
moment a l’estat espanyol i la necessitat d’exiliar-se si hom no volia patir
les conseqüències nefastes de la dictadura franquista que afectava, i de quina
manera, la trajectòria de molts intel·lectuals catalans del moment. A la
novel·la hi trobem també les figures de Calders, Pere Quart, Salvador Espriu i d’intel·lectuals
com Marià Manent o Joan Triadú, entre d’altres. Va evidenciar-se clarament que
aquest retorn no va ser comprès igual per tothom i, fins i tot, va incomodar a
alguns. Per què després de 30 anys d’exili torna a una Barcelona encara
franquista? Per què es va desdir de la seva intenció primera i va tornar abans
de la mort del dictador?
Un
altre dels aspectes narratius que crida l’atenció del lector i li aporta una
agradable sensació és el desenvolupament d’una trama formada per dues línies
argumentals que avancen paral·leles entrecreuant-se constantment. D’una banda
la crònica del retorn del poeta a Catalunya i de l’altra l’evolució que està
fent el protagonista, en Lluís, un jove estudiant de dret, que s’ha ofert per
acompanyar i ajudar el poeta en tot allò que calgui, però que alhora fa la seva
vida, amb la seva parella, els seus amics, la seva família i els seus
projectes... A mesura que la novel·la avança també avança el creixement
personal d’aquest jove i avança també el seu coneixement del poeta: A mi
m’agradava acompanyar-lo perquè notava que, quan estàvem sols, s’establia entre
nosaltres una relació diferent, més estreta. Coneixement i fascinació, que és
el que sent també el lector que s’identifica sovint amb aquestes mateixes
emocions i provoquen una admirable fruïció.
De
rosegar ton silenci
es
migra mon pensament,
campana desbatallada
caiguda al fons d’un torrent.
(Josep Carner)
Hi
ha, al llarg de la novel·la, escenes brillants i cinematogràfiques que
provoquen una bona dosi d’expectació i d’emoció com l’arribada de Josep Carner a
l’aeroport: ... Quan Josep Carner va
sortir, amb abric, bufanda i barret, agafat de la dona, una onada de murmuris
va recórrer la gent que l’esperava. L’aire ranci, d’home d’un altre temps, era
inconfusible, i la cara mig d’astorament mig d’il·lusió, de no acabar-se de
creure que era de debò a l’aeroport de Barcelona i que tota aquell multitud
havia vingut a rebre’l. Josep Carner arrossegava
els peus recolzant-se en la dona, que portava un abric d’astracan descordat,
amb un mocador molt gros lligat al coll, i somreia com la primera dama d’una
gran potència. Una noia li va oferir un ram de roses i ella el va agafar amb
els ulls espurnejants de satisfacció. La gent aplaudia i a Josep Carner se li
van negar els ulls...
Són escenes emotives que ajuden a entendre com vivien aquella situació molts
dels personatges rellevants del moment i quines eren les dificultats per
consolidar una obra literària escrita enmig de les dificultats dels alts i baixos de la guerra.
A una
gentil minyona
que mai no té el cor marrit:
tots li diuen Mariona
i quan riu és un deli.
(Josep Carner)
La
novel·la mostra una excel·lent qualitat literària que convida a qualsevol
lector a llegir-la amb ganes perquè li permet assaborir el gust per la llengua
ben escrita. Al llarg del llibre s’observa també un degoteig de petits fragments
d’alguns poemes de Josep Carner que hi aporten bellesa i sensibilitat. Una
obra, en definitiva, molt recomanable als amants de la literatura de casa
nostra. Recomanable i del tot aconsellable.
Josep
Maria Aloy
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada